Διαχείριση υδάτων και οι προβλέψεις του προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού για τους δήμους στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ

Η ΚΕΔΕ για τις προβλέψεις του προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού και τις αποδόσεις στους δήμους
24 Οκτωβρίου 2024
Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας: Στις επαγγελματικές χρήσεις το 76% της αύξησης των ανταποδοτικών τελών, στο 24% στα νοικοκυριά
24 Οκτωβρίου 2024
Show all

Διαχείριση υδάτων και οι προβλέψεις του προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού για τους δήμους στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ

Διαχείριση υδάτων και οι προβλέψεις του προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού για τους δήμους στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ

Λ. Κυρίζογλου: Προειδοποιούμε το ΥΠΕΝ ότι αν αληθεύουν αυτά τα σενάρια που διαρρέουν, δεν μπορούμε ούτε καν να συζητήσουμε, γιατί καταπατούνται αυτά που συμφωνήσαμε

Το θέμα της διαχείρισης των υδάτων με αφορμή τα σενάρια που διαρρέουν από το ΥΠΕΝ και τα οποία αντιβαίνουν τα συμφωνηθέντα μεταξύ του ίδιου, της ΚΕΔΕ και της ΕΔΕΥΑ συζητήθηκε εκτενώς στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ.

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου υπενθύμισε ότι ΚΕΔΕ- ΕΔΕΥΑ -ΕΕΤΑΑ έχουν καταθέσει μελέτη – πρόταση στον ΥΠΕΝ για το σύνολο των υδάτων και συμφωνήθηκαν τα εξής: Σύσταση μιας μείζονος ΔΕΥΑ ανά νομό, τα νησιά μένουν ως έχουν, χρηματοδότηση ύψους 250 εκ. ευρώ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους των ΔΕΥΑ καθώς και χρηματοδότηση ύψους 250 εκ. ευρώ για να υλοποιηθεί το εγχείρημα. Και με βάση αυτήν τη συμφωνία η ΚΕΔΕ αναμένει το νομοσχέδιο, το οποίο δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα.

Ωστόσο σύμφωνα με σενάρια που διαρρέουν από το ΥΠΕΝ δρομολογείται η επέκταση της ΕΥΑΘ σε Κατερίνη και Χαλκιδική και της ΕΥΔΑΠ σε Κορινθία, Φωκίδα, Βοιωτία. «Δεν είμαστε αντίθετοι εκ προοιμίου σε αυτές τις επεκτάσεις, αρκεί να συναινούν και οι ίδιοι οι δήμοι» τόνισε ο κος Κυρίζογλου.

Επίσης για τις Κυκλάδες στα Δ.Σ. των ΔΕΥΑ, την πλειοψηφία θα την έχει η ΕΥΔΑΠ, παρότι η συμφωνία ήταν το 100% να ανήκει στην Αυτοδιοίκηση.

«Ζητάμε και προειδοποιούμε το ΥΠΕΝ ότι αν αληθεύουν αυτά τα σενάρια που διαρρέουν, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε, ούτε καν να συζητήσουμε, γιατί καταπατούνται αυτά που συμφωνήσαμε. Προειδοποιούμε επίσημα από το Δ.Σ., ότι είμαστε κάθετα αντίθετοι και επιφυλασσόμαστε για την αντίδραση» τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.

Αναστολή εφαρμογής της ΚΥΑ για κοστολόγηση -τιμολόγηση νερού

Επίσης το ΔΣ της ΚΕΔΕ ζητά την αναστολή της εφαρμογής της νέας ΚΥΑ για την κοστολόγηση- τιμολόγηση των υπηρεσιών ύδατος.

Το ΔΣ υπογραμμίζει ότι η κεντρική διοίκηση κατά την πάγια τακτική της, μεταφέρει στους δήμους το σύνολο των δεσμεύσεων που είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει η χώρα βάσει του ενωσιακού δικαίου για τη διαχείριση των υδάτων. Μάλιστα περιλαμβανομένων των αναγκαίων δημοσίων επενδύσεων σε τεχνικές υποδομές και εξοπλισμό, ακόμη και αυτών που έχουν περιφερειακή σημασία. Παράλληλα δεν μεριμνά για την εφαρμογή προγράμματος συλλογικής στήριξης των ΔΕΥΑ που θα διασφαλίζει το ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνογνωσία, που απαιτούνται για την υλοποίηση των δεσμεύσεων που τους αντιστοιχούν. Ως εκ τούτου ζητά την αναστολή εφαρμογής της ΚΥΑ προκειμένου:

Να ολοκληρωθεί η διαβούλευση ΥΠΕΝ και ΚΕΔΕ, να καλυφθούν με την εξαγγελθείσα χρηματοδότηση οι οικονομικές υποχρεώσεις των ΔΕΥΑ, λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους, να εκπονηθεί το Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρύθμισης (περιλαμβανομένης της ΚΥΑ), το οποίο έχει προτείνει η ΚΕΔΕ και να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους και να διατυπώσει τις απόψεις της επί της μεθόδου κοστολόγησης και τιμολόγησης της ΚΥΑ η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, η οποία θα κληθεί να εποπτεύει την εφαρμογή της.

Προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2025

Η πρώτη διαπίστωση από την ανάγνωση του Προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 που έκανε το ΔΣ της ΚΕΔΕ είναι ότι διαφαίνεται μεγάλη απόκλιση των πόρων που δικαιούνται οι δήμοι και των πόρων που αποδίδονται

Ειδικότερα για το 2024 με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (Ν.3852/2010) οι αποδόσεις στους δήμους θα έπρεπε να είναι 7,9 δις ευρώ και η εκτίμηση για τις αποδόσεις το 2024 είναι 2,2 δις ευρώ.

Οι επιπλέον επιχορηγήσεις των δήμων για το 2024, όπως ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Εσωτερικών Θ. Λιβάνιο, είναι 140 εκ. ευρώ έκτακτη επιχορήγηση, 90 εκ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές, 28 εκ. ευρώ επιπλέον για λειτουργικές δαπάνες σχολείων και 100 εκ. ευρώ για τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, συνολικά 350 εκ. ευρώ.

Το 2025 οι δήμοι προβλέπεται να έχουν καθαρή αύξηση των ΚΑΠ σε σχέση με το 2024, κατά 53 εκ. ευρώ ήτοι 2,277 δις ευρώ, για την κάλυψη του αυξημένου μισθολογικού κόστους των υπαλλήλων και την αύξηση των αποδοχών των αιρετών.

Επιπλέον στο «καλάθι» των ΚΑΠ θα παραμείνει το ποσό των 50 εκ. ευρώ, το οποίο εξοικονομείται από τη μείωση της εισφοράς των δήμων στο «Λογαριασμό Εξυγίανσης των ΟΤΑ» από 2% στο 0,5% όπως ανακοινώθηκε από το υπουργό Εσωτερικών.

Συνολικά δηλαδή λόγω της αύξησης και της εσωτερικής εξοικονόμησης πόρων, οι ΚΑΠ θα αυξηθούν κατά 103 εκ. ευρώ. Ωστόσο οι αποδόσεις του κρατικού προϋπολογισμού στους ΟΤΑ για το 2025, σύμφωνα με τον Ν.3852/2010 θα έπρεπε να είναι 8,3 δις ευρώ.

Να σημειωθεί επίσης ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το ανώτατο πλαφόν χρηματοδότησης των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού για το 2025 ορίζεται στα 3, 841δις ευρώ.

Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ απαιτεί να γίνουν αποδεκτές στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί στη Βουλή οι προτάσεις της:

Εφαρμογή του Ν. 3852/10 χωρίς παρεκκλίσεις και παρερμηνείες.
Κατάργηση του άρθρου 31 Ν 5047/23 με το οποίο αποδίδεται το 90% των προβλεπόμενων πόρων στους δήμους.
Κατάργηση του άρθρου του άρθρου 38 παρ. 1 του Ν. 5143/24 που ορίζει ανώτατο πλαφόν αποδόσεων 3.841 εκ. €.
Χρονοδιάγραμμα απόδοσης παρακρατηθέντων πόρων στους δήμους.
Απόδοση τριών έκτακτων τακτικών επιχορηγήσεων στους δήμους ύψους 450 εκ. €. εντός του 2024.
Κατάργηση / Επαναφορά / Απόδοση τελών
– Κατάργηση του τέλους ταφής και την επιστροφή των παρακρατήσεων.

– Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους

– Αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που απαλλάσσει σήμερα τους παραχωρησιούχους από την καταβολή ανταποδοτικών τελών.

– Επαναφορά του ανταποδοτικού τέλους των πετρελαιοειδών στους δήμους, του τέλους παρεπιδημούντων στο 2% (από 0,5%), των τελών σύνδεσης δικτύων φυσικού αερίου καθώς και την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα τέλη υπεδάφους.

– Απόδοση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση από έσοδο του Κεντρικού κράτους, απ’ ευθείας στους δήμους, όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη.

Στήριξη στους δήμους Ευρωστίνης- Ξυλοκάστρου και Μαλεβιζίου

Το ΔΣ της ΚΕΔΕ συναίνεσε να αποδοθεί στο Δήμο Ευρωστίνης – Ξυλοκάστρου από τους ΚΑΠ το ποσό των 300.000 ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών και καταστροφών από την πυρκαγιά του Σεπτεμβρίου.

Το ΔΣ της ΚΕΔΕ σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τον δήμο Μαλεβιζίου που υπέστη ολική καταστροφή του στόλου των απορριμματοφόρων του, έπειτα από εμπρησμό στο αμαξοστάσιο, αποφάσισε να συνδράμει με την προμήθεια σαρώθρου.

Το ΔΣ της ΚΕΔΕ για τη θέση σε αργία του δημάρχου Νάουσας Ν. Κουτσογιάννη

Επίσης το ΔΣ της ΚΕΔΕ εκφράζει την αντίθεσή του στην πρόδηλα αυθαίρετη απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης Ι. Σάββα, με την οποία θέτει σε αργία τον δήμαρχο Νάουσας Ν. Κουτσογιάννη, παρά τις τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις και για αδικήματα που δεν έχουν διαπραχθεί. Επίσης εκφράζει την αλληλεγγύη και τη στήριξή του προς τον δήμαρχο Νάουσας καθώς και την ευχή να δικαιωθεί δικαστικά από την Ελληνική δικαιοσύνη.

Τέλος το ΔΣ της ΚΕΔΕ υιοθετώντας το ψήφισμα του Δήμου Ναυπακτίας, εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στο σχέδιο ανάπτυξης πλωτών και σταθερής βάσης υπεράκτιων αιολικών πάρκων εντός του Πατραϊκού Κόλπου.