Μία ακόμα περίπτωση αιρετού, ήρθε στην επιφάνεια, οποίος αν και εκλεγμένος δεν ήξερε τα θέματα της τοπικής αυτοδιοίκησης και τώρα κινδυνεύει να κυρηχθει έκπτωτος. Ο λόγος για Περιφερειακό Σύμβουλο της Περιφέρειας Κρήτης, ο οποίος υπέγραψε σύμβαση με νομικό πρόσωπο που η Περιφέρεια είναι μέτοχος, για να εισπράξει 24.552 ευρώ. Εκτός από το ηθικό του θέματος υπάρχει και σαφέστατο νομικό ζήτημα για την παραμονή του στο αξίωμα του Περιφερειακού Συμβούλου. Μετά την αποκάλυψη του συγκεκριμένου θέματος, έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν πολλές φήμες, να ανοίγουν τα στόματα και να λέγονται πολλά. Διότι, εκτός από μη νόμιμο , δεν μπορεί να λογίζεται πολιτικά ηθικό , ένας περιφερειακός σύμβουλος της διοίκησης σε κάποια περιφέρεια να παίρνει έργα από την συγκεκριμένη περιφέρεια. Κανονικά δεν θα έπρεπε ούτε στους δήμους που υπάγονται στην περιφέρεια να προτείνει και να λαμβάνει έργα ένας περιφερειακός σύμβουλος. Ούτε καν να προτείνει συγκεκριμένες εταιρίες. Διότι, εκτός από τη γραφικότητα του θέματος, που δείχνει ότι ο συγκεκριμένος περιφερειακός σύμβουλος έχει ελλειπή γνώση σε βασικά θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης, υπάρχει και το ζήτημα της πολιτικής ηθικής. Το περί Δικαίου άσθημα που λένε και οι πολίτες.

Το θέμα έφερε στην επικαιρότητα με αποκλειστικές πληροφορίες του το site  newshub.gr, όπου ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος της Περιφέρειας Κρήτης, κινδυνεύει να εκπέσει του αξιώματος του, αφού εναντίον του έχει κατατεθεί Ένσταση η οποία αιτείται την διαπίστωση της συνδρομής ασυμβιβάστου στο πρόσωπο του!

Η ένσταση εκδικάστηκε την Πέμπτη 28/11/2024 στο αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο Χανίων.

Ποιός ο λόγος του ασυμβίβαστου, σύμφωνα με την ένσταση; Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος, υπέγραψε σύμβαση παροχής υπηρεσιών με νομικό πρόσωπο που συνεργάζεται με την Περιφέρεια Κρήτης (και στο οποίο, η Περιφέρεια είναι μέτοχος), πράγμα που απαγορεύει ρητά ο νόμος! Η ποινή εφόσον επικυρωθεί από το αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο, είναι η έκπτωση του Συμβούλου από τα καθήκοντα του.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το Δικόγραφο της Ένστασης: 

“ Σύμφωνα με το άρθρο 117 παρ. 1 περ. στ΄ του ν. 3852/2010, «Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι περιφερειάρχες ή περιφερειακοί σύμβουλοι: […] στ) Όποιοι συνδέονται με την οικεία περιφέρεια, τα νομικά της πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτή συμμετέχει, με σύμβαση προμήθειας, εκτέλεσης έργου, παροχής υπηρεσιών, παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης έργου ή υπηρεσίας με αντικείμενο αξίας πάνω από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ετησίως.». Σύμφωνα, δε, με το άρθρο 117 παρ. 4 του ν. 3852/2010, «Περιφερειάρχες ή περιφερειακοί σύμβουλοι που αποδέχονται οποιοδήποτε από τα καθήκοντα ή τα έργα που συνιστούν ασυμβίβαστο ή δεν εξόφλησαν την οφειλή τους σύμφωνα με το άρθρο 118 ή αποκτούν δημοτικότητα σε δήμο εκτός των ορίων της οικείας περιφέρειας, εκπίπτουν από το αξίωμά τους. Το κατά τόπον αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο με απόφαση του διαπιστώνει την ύπαρξη του ασυμβίβαστου και την έκπτωση από το αξίωμα, εφόσον υποβληθεί σχετική ένσταση από τα αναφερόμενα στο άρθρο 147, πρόσωπα.».” 

Επίσης: 

“ Κατά τις προεκτεθείσες διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 117, δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι περιφερειάρχες ή περιφερειακοί σύμβουλοι όποιοι συνδέονται με τα νομικά πρόσωπα της οικείας Περιφέρειας ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία αυτή συμμετέχει, μεταξύ άλλων, με σύμβαση παροχής υπηρεσιών με αντικείμενο αξίας πάνω από πέντε χιλιάδες ευρώ (5.000) ευρώ ετησίως, γεγονός το οποίο μπορεί να συνιστά τόσο κώλυμα εκλογιμότητας, αν υπήρχε πριν από την εκλογή και κατά την ανακήρυξη των υποψηφίων, όσο και ασυμβίβαστο, αν εξακολουθεί να υφίσταται ή αν προκύψει το πρώτον μετά την εκλογή και την ανακήρυξη των νέων περιφερειακών αρχών (πρβλ. ΣτΕ 3427/2017 σχετικά με τις αντίστοιχου περιεχομένου διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 3852/2010, καθώς και ΔΕφΛαρ 295/2020, σκ. 3). Περαιτέρω, στην παρ. 4 του ίδιου άρθρου, στην περίπτωση ασυμβιβάστου, προβλέπεται η δυνατότητα άσκησης ένστασης ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού Εφετείου, ώστε να διαπιστωθεί η ύπαρξη αυτού και η έκπτωση από το αξίωμα του περιφερειακού άρχοντα, η οποία μπορεί να ασκηθεί σε οποιοδήποτε χρονικό σημείο εντός της περιφερειακής περιόδου…”

Σύμφωνα πάντα με τα αναφερόμενα στο δικόγραφο της ένστασης, ο " Περιφερειακός Σύμβουλος,  είναι αποκλειστικός εταίρος (κατά ποσοστό 100%) καθώς και διαχειριστής εταιρείας περιορισμένης ευθύνης. Η εν λόγω εταιρεία του καθ’ ου προέβη στη σύναψη της από 12.04.2024 σύμβασης ανάθεσης «συμβουλευτικών υπηρεσιών για την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου» με την ανώνυμη αναπτυξιακή εταιρεία  (εφεξής: Αναθέτουσα εταιρεία), Η αναθέτουσα εταιρεία εμπίπτει στην κατηγορία των «νομικών προσώπων της Περιφέρειας»"

Πιο συγκεκριμένα, η “εν θέματι σύμβαση αφορούσε στην σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας αναφορικά με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της αναθέτουσας εταιρείας”  με συνολικό κόστος 24.552 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ) πράξη που σύμφωνα πάντα με τα αναφερόμενα της Ένστασης αποτελεί ασυμβίβαστο του άρθρου 117 παρ. 1 περ. στ΄ του ν. 3852/2010 και που επιβάλλει τη διαπίστωση της έκπτωσης του καθ’ ου από το αξίωμα του περιφερειακού συμβούλου.”

* Η εν λόγω ένσταση έχει κοινοποιηθεί στον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη.

*Τον αποκλειστικό λόγο έχει το αρμόδιο Διοικητικό Εφετείο Χανίων που θα λάβει τη σχετική απόφαση, για την αποδοχή ή μη της παραπάνω Ένστασης.

*Εφόσον η ένσταση γίνει αποδεκτή και ο ΠΣ εκπέσει του αξιώματος του, ο αντικαταστάτης του στο Περιφερειακό Συμβούλιο θα είναι ο Γεώργιος Ζ. Παπαδάκης