Αδικαιολόγητες επενδύσεις και αυξήσεις στις τιμές Φυσικού Αερίου
Δεν έχουν τέλος οι αποκαλύψεις για το Φυσικό Αέριο και αυτά που προγραμματίζονται για τα επόμενα χρόνια σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία. Όχι μόνο θα υπάρχει αύξηση 25% το 2025, χωρίς να γίνουν νέες επεκτάσεις στα δίκτυα αλλά προβλέπονται και αδικαιολόγητες επενδύσεις αμφιβόλου αποδόσεως. Όλα αυτά προκύπτουν από την Ρυθμιστική αρχή ενέργειας, υδάτων και αποβλήτων όπου κατατέθηκε προς δημόσια διαβούλευση το πρόγραμμα ‘’ανάπτυξης’’ 2025-2029 και η Ενιαία Τιμολόγηση της Εταιρείας Διανομής Αερίου ENAON προς έγκριση.
Διαβάζοντας το πρόγραμμα Ανάπτυξης και το πρόγραμμα Τιμολόγησης παρατηρούνται στοιχεία τα οποία δημιουργούν πολλά ερωτηματικά. Με βάση το πρόγραμμα ανάπτυξης παρατηρούνται δυο αδικαιολόγητες επενδύσεις στην αντικατάσταση μετρητών φυσικού αερίου και στην αντικατάσταση των Σταθμών Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου. Η αντικατάσταση των μετρητών με έξυπνους ‘’εισαγόμενους’’, προφανώς, μετρητές φυσικού αερίου, θα κοστίσει στην εταιρεία περίπου 52 εκατομμύρια ευρώ, την ίδια ώρα που η εταιρεία δεν πραγματοποιεί καμία επένδυση για την εξάπλωση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου στις περιοχές της Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας. Άνθρωποι της αγοράς σχολιάζουν ότι αντί να ξοδεύουν ακαταλόγιστα ποσά σε εισαγόμενες τεχνολογίες αμφιβόλου ποιότητας καλό θα ήταν να επεκτείνουν την διείσδυση του Φυσικού Αερίου.
Επιπλέον, παρατηρήθηκε στο πρόγραμμα ανάπτυξης η αντικατάσταση των σταθμών συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG με σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Οι σταθμοί συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG τοποθετήθηκαν την πενταετία 2018-2022 και διερωτώνται άνθρωποι της αγοράς ενέργειας, εάν έχουν αποσβεστεί οι επενδύσεις αυτές; Εύλογα μπαίνει το ερώτημα και ως προς την τεχνολογία η οποία δεν έχει χρησιμοποιηθεί στην Ελληνική αγορά ενέργειας. Σημαντικό πρόβλημα από την χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG αποτελεί η ασφάλεια εφοδιασμού, αφού το μόνο μέρος στην Ελλάδα για την πλήρωση των βυτιοφόρων οχημάτων που θα μεταφέρουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG είναι η Ρεβυθούσα. Αντίθετα για την υπάρχουσα χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG υπάρχουν στην Ελληνική Επικράτεια περίπου 25 σημεία. Γνώστες της αγοράς ενέργειας μας αναφέρουν ότι η χρήση LNG ενδύκνειται μόνο για συνεχής και μεγάλες καταναλώσεις, κάτι που δεν ισχύει στην Ελληνική Επικράτεια σήμερα. Σε όλα αυτά πρέπει να συνυπολογίσουμε και την ατμοσφαιρική ρύπανση που θα προκαλείται, αφού σημαντική ποσότητα αερίου θα απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα.
Με βάση τα προηγούμενα άρθρα μας (που μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ και ΕΔΩ) διερωτόμαστε ποιος ο λόγος αντικατάστασης μη αποσβεσμένου εξοπλισμού από την στιγμή που δεν γίνονται νέες
επενδύσεις για την εξάπλωση του φυσικού αερίου, ειδικά στις περιοχές της Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας; Το υπουργείο Ενέργειας και η Ρυθμιστική Αρχή ενέργειας είναι σύμφωνοι με τις ανωτέρω επενδύσεις που θα επιβαρύνουν τους τελικούς καταναλωτές; Είναι απορίας άξιο πως με αμφίβολες επενδύσεις ανεβαίνουν οι τιμές διανομής προς τους τελικούς καταναλωτές και ειδικά στους Δήμους και στις περιφέρειες που τα τελευταία έτη τα υψηλά κόστη ενέργειας τους ‘’γονάτισαν ‘’ . Ίσως η εταιρεία διανομής αερίου θα πρέπει να σκεφτεί πως επενδύσεις χωρίς αντίκρυσμα δεν φέρνουν αποτέλεσμα και ειδικά οικονομικό αποτέλεσμα…