Μείον 214 εκ. ευρώ στη κρατική επιχορήγηση των δήμων και πλεόνασμα 80 εκ. ευρώ προβλέπει ο Κρατικός Προϋπολογισμός- Τι ζητά η ΚΕΔΕ

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΟΓΡΑΝΗΣ: Ούτε με τους «αριστερούς», ούτε με τους «άριστους». Πάμε Πράσινα και Αυτοδύναμα
28 Νοεμβρίου 2020
Προϋπολογισμός και νσχ για δημόσιες συμβάσεις στο αυριανό ΔΣ της ΚΕΔΕ
30 Νοεμβρίου 2020
Show all

Μείον 214 εκ. ευρώ στη κρατική επιχορήγηση των δήμων και πλεόνασμα 80 εκ. ευρώ προβλέπει ο Κρατικός Προϋπολογισμός- Τι ζητά η ΚΕΔΕ

Μειωμένες κατά 214 εκ. ευρώ εμφανίζονται οι κρατικές επιχορηγήσεις προς τους δήμους για το 2021 σύμφωνα με τον Κρατικό Προϋπολογισμό, που συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ενώ θα αποτελέσει θέμα συζήτησης στην αυριανή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την ανάλυση που έχει κάνει η Επιτροπή Οικονομικών των ΟΤΑ της ΚΕΔΕ, το 2020 η κρατική επιχορήγηση ανέρχεται στα 2.960 εκ. ευρώ, ενώ το 2021 προβλέπεται στα 2.764 εκ. ευρώ, με μηδενική πρόβλεψη για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών και με επίσης μηδενική πρόβλεψη για δαπάνες κορονοϊού.

Η εξήγηση που υπάρχει στην εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2021 για τις μειωμένες μεταβιβάσεις είναι: «Οι μεταβιβάσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό εμφανίζονται μειωμένες, λόγω μη σχετικής πρόβλεψης για συνέπειες της πανδημίας και για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους».

Εφαρμογή Ν. 3852/2010
Ωστόσο και φέτος ακολουθείται η «πεπατημένη» και μεταφράζεται κατά βούληση και σε βάρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η εφαρμογή του Ν.3852/2010.

Όπως προκύπτει και από τους πίνακες της Εισηγητικής Έκθεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού 2021, ενώ τα έσοδα του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων προβλέπεται να αυξηθούν, το 2021, κατά 1.065 εκ. ευρώ οι αντίστοιχοι ΚΑΠ δεν λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ αύξηση.

Αντίστοιχα, το ποσό της αύξησης των ΚΑΠ των δήμων λόγω της προβλεπόμενης αύξησης των φορολογικών εσόδων του ΦΠΑ έπρεπε να ανέλθει στα 296 εκατ. ευρώ και στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2021, προβλέπεται αύξηση των ΚΑΠ κατά 57 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, ότι και φέτος και για μία ακόμη χρονιά στα έσοδα των ΚΑΠ δεν έχουν συνυπολογιστεί τα φορολογικά έσοδα από Παρελθόντα Οικονομικά Έτη.

Παρακρατηθέντα
Επίσης καμία αναφορά δεν υπάρχει για απόδοση στους δήμους της νέας γενιάς παρακρατηθέντων. Η συζήτηση για το θέμα έχει επανέλθει δριμύτερη στους κόλπους της Αυτοδιοίκησης, και αυτό όχι τυχαία, καθώς υπολογίζεται ότι από το 2010 μέχρι σήμερα, η μη απόδοση θεσμοθετημένων πόρων στους δήμους ανέρχεται σε αρκετά δις ευρώ. Επιπλέον μετά τη μεγάλη χρηματοδοτική αφαίμαξη που υπέστησαν τα έσοδα των δήμων (πάνω από 60%) στην περίοδο των μνημονίων, τώρα προστίθενται και οι απώλειες εσόδων και οι αυξημένες δαπάνες λόγω της πανδημίας.

Ελλείμματα Πλεονάσματα
Παρόλα αυτά, ο Κρατικός Προϋπολογισμός επιμένει και φέτος σε άτοπες προβλέψεις για πλεονάσματα στα οικονομικά των δήμων. Μάλιστα ενώ στο Προσχέδιο υπήρχε πρόβλεψη η Τοπική Αυτοδιοίκηση να παρουσιάσει ελλείμματα ύψους 100 εκ. ευρώ, στον Κρατικό Προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει 80 εκ. ευρώ πλεόνασμα!!!

Σημειώνεται ότι με την αναστολή ισχύος του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, λόγω της πανδημίας, η Γενική Κυβέρνηση θα παρουσιάσει, το 2020, συνολικό πρωτογενές έλλειμμα 11.141 εκ. ευρώ και το 2021, 6.591 εκ. ευρώ. Αντιθέτως οι δήμοι παρά τις συνεχείς χρηματοδοτικές αφαιμάξεις καλούνται και πάλι να παρουσιάζουν πλεόνασμα 80 εκ. ευρώ!!!

Η πορεία του Π.Δ.Ε.
Η πορεία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι καθοδική, από όπου χρηματοδοτούνται τα τεχνικά προγράμματα των δήμων. Όπως προκύπτει και από τον παραπάνω πίνακα ιδιαίτερα ασθενείς εμφανίζονται οι Εθνικοί πόροι του ΠΔΕ από 2021 εκ, ευρώ, μειώνονται στα 750 εκ. ευρώ.

Δαπάνες κοινωνικής πρόνοιας
Στην εισηγητική έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2021 σε σχέση με την μείωση στις δαπάνες της κοινωνικής πρόνοιας των δήμων, που εμφανίστηκε στο Προσχέδιο αναφέρει: «Σημειώνεται ότι η μείωση των κοινωνικών παροχών οφείλεται αποκλειστικά στην χρηματοδότηση εντός του 2020 ποσού ύψους 74 εκατομμυρίων ευρώ της δαπάνης για τη δράση «εναρμόνιση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής» από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, αντί του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Για την ορθή αποτύπωση του αποτελέσματος της γενικής Κυβέρνησης το ανωτέρω ποσό εμφανίστηκε στα έσοδα των μεταβιβάσεων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και στις δαπάνες στην κατηγορία των προνοιακών παροχών για το 2020, διαδικασία η οποία δεν επαναλαμβάνεται το 2021, καθώς από το σχολικό έτος 2020-2021 το σύνολο του προϋπολογισμού της εν λόγω δράσης, το οποίο είναι αυξημένο, χρηματοδοτείται όπως τα προηγούμενα χρόνια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων».

Αιτήματα της ΚΕΔΕ
Η ΚΕΔΕ απαιτεί:
την απαρέγκλιτη εφαρμογή του Ν. 3852/2010
Την άμεση εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για το ύψος της νέας γενιάς παρακρατηθέντων
Τη συμμετοχή στο σχεδιασμό, τις αποφάσεις και στο 10% του προϋπολογισμού του σχεδίου Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας.
Την αύξηση των πόρων του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ, με αυξημένη συμμετοχή των Δήμων, σε αυτή.
Τη γενναία αύξηση της χρηματοδότησης του προγράμματος «Α. Τρίτσης» που θα προσφέρει σημαντικές εναλλακτικές λύσεις στη δημιουργία τοπικών κοινωνικών, πολεοδομικών και αναπτυξιακών υποδομών.
Τη δημιουργία ενός νέου δανειακού προγράμματος από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με περίοδο χάριτος, επιτόκιο στο ύψος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και επιχορηγούμενο από την κυβέρνηση.
Να σταματήσει η διεκδίκηση πλεονασμάτων από τους εξαντλημένους, από τις χρηματοδοτικές αφαιμάξεις, Δήμους.