Από το 1ο Λύκειο Αγίας Παρασκευής ξεκίνησε η Περιφέρεια Αττικής τη νέα εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης μαθητών και μαθητριών για την οδική ασφάλεια που εδράζεται στο τρίπτυχο «Μαθαίνω – Προσέχω – Νοιάζομαι». Η εκστρατεία με τίτλο «Κάν’ το Σωστά – Μπορείς» θα πραγματοποιηθεί σε πρώτη φάση σε 25 σχολικές μονάδες της Αττικής και υλοποιείται με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς». Στη δράση η οποία ξεκίνησε σήμερα, παραβρέθηκε ο Περιφερειάρχης Γ. Πατούλης, συνοδευόμενος από την Πρόεδρο του Ιδρύματος Β. Δανέλλη-Μυλωνά, τον Αντιπεριφερειάρχη Β. Γιαννακόπουλο, την Αντιπεριφερειάρχη Βορείου Τομέα Λ. Κεφαλογιάννη, τον Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού Χ. Ρώμα, τον Αντιδήμαρχο Παιδείας Αγίας Παρασκευής Δ. Λέκκα, κ.α. Τους επισκέπτες υποδέχθηκε στο σχολείο ο Υποδιευθυντής Αθ. Μπαλάσκας και εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Λυκείου διδάχτηκαν στη θεωρία και στην πράξη τις αρχές της οδικής ασφάλειας και ασφαλούς συμπεριφοράς στο δρόμο. Ενημερώθηκαν αναλυτικά και διαδραστικά, τόσο για τις αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων, όσο και για την ευθύνη που βαραίνει κάθε οδηγό όταν πιάνει το τιμόνι. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες με τη χρήση προσομοιωτών μέθης, ανατροπής και πρόσκρουσης οχήματος υπό την καθοδήγηση των εξειδικευμένων στελεχών του ΙΟΑΣ.
Γ. Πατούλης
Ο Περιφερειάρχης Γ. Πατούλης κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να αλλάξει η οδηγική συμπεριφορά των πολιτών και να δημιουργηθεί μια νέα κουλτούρα ανάλογη των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών. Αναφερόμενος στο θέμα των τροχαίων δυστυχημάτων έφερε ως παράδειγμα την εμπειρία του ως ορθοπεδικός γιατρός και επισήμανε ότι είναι ανάγκη να συμβάλουμε όλοι στην καλύτερη ενημέρωση και την εκπαίδευση των νέων μας σε θέματα οδικής ασφάλειας. Μάλιστα τόνισε ότι στόχος του είναι το πιλοτικό πρόγραμμα που ξεκίνησε σήμερα, τα επόμενα χρόνια να έχει καθολική εφαρμογή σε όλα τα σχολεία της Αττικής. Μεταξύ άλλων επισήμανε: “Σήμερα ξεκινάμε μια νέα συστηματική προσπάθεια για να προστατέψουμε την ανθρώπινη ζωή. Και ξεκινάμε από τα σχολεία μας γιατί η εκπαίδευση της συνείδησης είναι το μοναδικό μας όπλο προκειμένου να αλλάξουμε νοοτροπίες και συμπεριφορές, είτε είμαστε πεζοί, ποδηλάτες, οδηγοί, συνοδηγοί. Γιατί μόνο τα παιδιά μας είναι σε θέση να μας αφυπνίσουν ώστε να εξουδετερώσουμε το σύμπτωμα της απάθειας, της αδιαφορίας μιας κοινωνίας που επί χρόνια αποδέχεται παθητικά τη γενοκτονία της ασφάλτου.”
Ο Αντιπεριφερειάρχης Β. Γιαννακόπουλος υπογράμμισε ότι πρέπει να ενσωματωθούν διαδραστικές ερωτήσεις-video κατά την θεωρητική εξέταση των υποψηφίων οδηγών ώστε να αποτρέπονται φαινόμενα έξωθεν υποβοήθησης υποψηφίων (με τη χρήση ψείρας κ.α.). Επίσης, το εγχειρίδιο εξέτασης να γίνει απλό και κατανοητό, να εστιάζει σε ζητήματα που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης – συμπεριφοράς και γνώσης του ΚΟΚ και να εκδίδεται σε αρκετές γλώσσες. Τόνισε, τέλος, πως ήρθε η ώρα να διαμορφωθεί και να υιοθετηθεί από την Πολιτεία ένας «ενιαίος δεσμευτικός χάρτης οδικής ασφάλειας» και να δημιουργηθεί ένας «μόνιμος μηχανισμός», ο οποίος απαλλαγμένος από την πολυνομία και τις γκρίζες αλληλεπικαλύψεις θα διασφαλίζει την αλληλενέργεια των φορέων της κεντρικής κυβέρνησης και τη συνέργεια – συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ιδιωτικών φορέων».
Η πρόεδρος του ΙΟΑΣ Β. Δανέλλη-Μυλωνά αναφέρθηκε στη δράση επισημαίνοντας ότι με η συνεργασία της Περιφέρειας Αττικής και του Ιδρύματος Οδικής Ασφάλειας συμβάλλει στην ευρύτερη και πληρέστερη ενημέρωση των νέων παιδιών για ζητήματα τα οποία είναι σημαντικά για την ασφάλεια και τη ζωή τους.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας «Κάν’ το Σωστά» είναι εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας και έχει σχεδιαστεί από έμπειρους εκπαιδευτικούς και ειδικούς συγκοινωνιολόγους. Υλοποιείται από εκπαιδευμένο προσωπικό του Ι.Ο.ΑΣ, διαρκεί ~4 διδακτικές ώρες και περιλαμβάνει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση.
Η θεωρητική ενότητα περιλαμβάνει ομιλία με προβολή videos και φωτογραφιών για τις κύριες αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων και ασφαλούς μετακίνησης τα οποία δίνουν βήμα στους μαθητές για σκέψη και εποικοδομητική συζήτηση. Η εκπαίδευση εστιάζει στο γεγονός ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός στον οποίο οφείλονται κατά κύριο λόγο τα τροχαία και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα ακόλουθα θέματα:
• Επίδραση αλκοόλ στον εγκέφαλο
• Χρόνος Αντίδρασης – Ταχύτητα
• Απόσταση Ακινητοποίησης
• Χρήση ζώνης & κράνους
• Ασφαλείς μετακινήσεις ως ποδηλάτης & πεζός
• Απόσπαση προσοχής
• Ευγένεια στο δρόμο
• Συνέπειες τροχαίων δυστυχημάτων
Η πρακτική εκπαίδευση περιλαμβάνει βιωματικές δραστηριότητες για τις οποίες χρησιμοποιείται:
• Προσομοιωτής ανατροπής αυτοκινήτου. Όχημα φυσικού μεγέθους το οποίο περιστρέφεται 360ο γύρω από το διαμήκη άξονά του. Παρόλο που η ταχύτητα ανατροπής είναι χαμηλή, ο προσομοιωτής περνά με μεγάλη αμεσότητα, μηνύματα για την αξία της χρήσης ζώνης.
• Προσομοιωτής Πρόσκρουσης. Η κατασκευή προσομοιώνει εμπρόσθια σύγκρουση με μικρή ταχύτητα. Παρόλα αυτά, η δύναμη που ασκείται στο σώμα των χρηστών κάνει τους περισσότερους να πιστεύουν πως η σύγκρουση ήταν με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα. Αποτελεί εξαιρετικό εργαλείο για τη συζήτηση σχετικά με τη χρήση ζώνης ασφαλείας.
• Γυαλιά Προσομοίωσης Μέθης. Αλλοιώνουν το οπτικό πεδίο του χρήστη, προσομοιάζοντας πως βλέπει όταν είναι υπό επήρεια αλκοόλ. Ο χρήστης καλείται να ολοκληρώσει απλές διαδικασίες φορώντας τα, όπως το να περπατήσει με μικρά βήματα γύρω από κώνους.