Πιθανές ενότητες δράσεων (της κοινωνικής συνοχής για σύγχρονη, διάφανη και αποδοτική Διακυβέρνηση) για Τοπικούς – Περιφερειακούς – Εθνικούς φορείς

Πράσινο Κίνημα: “Πάρτι διαφθοράς” στην σκιά του ΣΔΙΤ Πελοποννήσου
12 Δεκεμβρίου 2022
Δημόσιο: Για ποιους εργαζόμενους παρατείνονται οι συμβάσεις (έγγραφο)
12 Δεκεμβρίου 2022
Show all

Πιθανές ενότητες δράσεων (της κοινωνικής συνοχής για σύγχρονη, διάφανη και αποδοτική Διακυβέρνηση) για Τοπικούς – Περιφερειακούς – Εθνικούς φορείς

Γράφει ο Νίκος Ταμπακίδης, π. Δήμαρχος Αγίων Αναργύρων, π. Γ. Γραμματέας Περιφέρειας Ιονίων Νήσων

Όπως έχουμε αναφέρει, Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση σημαίνει Διακυβέρνηση από κοινού με πολλούς παράγοντες και σε πολλά επίπεδα.

Η υλοποίηση της Πολεπίπεδης Διακυβέρνησης βασίζεται στο σεβασμό της Αρχής της Επικουρικότητας, με την οποία αποφεύγεται η συγκέντρωση των αποφάσεων, σε ένα και μοναδικό επίπεδο.

Ο σεβασμός της αρχής της Επικουρικότητας και η πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες! Η μια αφορά τις αρμοδιότητες των διαφορετικών επιπέδων εξουσίας και η άλλη δίνει έμφαση στη διαδραστικότητάς τους.

Η Αρχή της Επικουρικότητας χρησιμεύει επίσης για την υλοποίηση της πολυεπίπεδης προσέγγισης και την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Στη Συνθήκη της Λισαβόνας τονίζεται ρητά ότι η Αρχή της Επικουρικότητας αφορά το συνολικό φάσμα Διακυβέρνησης και Διοίκησης στην Ε.Ε.!

Ευρωπαϊκό, Εθνικό, Περιφερειακό και Τοπικό.

Οι Αρχές της Επικουρικότητας και της Αναλογικότητας αποτελούν προϋποθέσεις λειτουργίας της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης στην πράξη.

Η Κοινοτική Μέθοδος* πρέπει να παραμείνει ο ακρογωνιαίος λίθος της Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης.

Πίνακας 1Πιθανές ενότητες δράσεων για ανάπτυξη της κοινωνικής συνοχής
ΠολιτικήΔράσεις
ΔΗΜΟΣΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Κοινωνική ισότητα και δικαιοσύνηΆνετη και ασφαλής πρόσβαση στις υποδομές της πόλης για παιδιά, ηλικιωμένους και Α.Μ.Ε.Α.Περιφερειακή βάση δεδομένων του τομέα της κοινωνικής ισότητας (στα πλαίσια εθνικών προδιαγραφών)Κεντρική βάση δεδομένων του τομέα της κοινωνικής ισότητας (στα πλαίσια εθνικών προδιαγραφών)
Ικανοποιητικές δημόσιες συγκοινωνίες για αυτούς που δεν έχουν, ή δεν επιτρέπεται, να οδηγούν ιδιωτικό μέσο μεταφοράς (παιδιά, ηλικιωμένοι, Α.Μ.Ε.Α., φτωχοί, κλπ.)Κεντρική βάση δεδομένων του τομέα της κοινωνικής ισότητας
Αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών της πόλης σε θέματα Ασφαλείας, Αισθητικής, Αθλητικών εγκαταστάσεων, Δικτύων κλπ
Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση πολιτών, υπηρεσιών και τοπικών φορέων.Σχετική νομοθεσία
Εποπτεία σχετικών συλλόγων και ιδρυμάτωνΕισοδηματική πολιτική
Αποδοχή και προστασία της διαφορετικότηταςΣτήριξη εθνικοτοπικών συλλόγων, πολυπολιτισμικές εκδηλώσειςΔιενέργεια σχετικών περιφερειακών κοινωνικών μελετώνΣχετική νομοθεσία
Στήριξη δημιουργικής απασχόλησηςΣχεδιασμός – δημιουργία ενημερωτικών εντύπων
Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση πολιτών, υπηρεσιών και τοπικών φορέων
Συνεργασία – επαφές με απόδημο ΕλληνισμόΔιεθνής συνεργασία
Διεθνείς επαφές συνεργασίαςΔιενέργεια σχετικών περιφερειακών κοινωνικών μελετών
Διενέργεια σχετικών τοπικών κοινωνικών μελετών
Ανάδειξη δύσκολων προσωπικών προβλημάτων σε συνολική ευθύνηΣτήριξη μονογονεακών οικογενειώνΠροώθηση εθελοντισμούΝομοθεσία
Κοινωνική επανένταξη περιθωριοποιημένων ατόμωνΕισοδηματική πολιτική
Προώθηση εθελοντισμού
Αντιμετώπιση ενδοοικογενειακής βίας
«Βοήθεια στο σπίτι»
Ενημέρωση – ευαισθητοποίηση πολιτών, υπηρεσιών και τοπικών φορέων
Προώθηση εθελοντισμού
Προώθηση της κοινωνικής εταιρικότηταςΣυνεργασία με ΜΚΟΣυνεργασία με ΜΚΟΝομοθεσία
Συνεργασία με επαγγελματικούς Συλλόγους και ΕπιμελητήριαΣυνεργασία με Συλλόγους και ΕπιμελητήριαΠροώθηση διαδικασιών διαβούλευσης
Προώθηση διαδικασιών διαβούλευσηςΠροώθηση διαδικασιών διαβούλευσης
Συνεργασία με Εκκλησία
Πίνακας 2Πιθανές ενότητες δράσεων για σύγχρονη, διαφανή και αποδοτική Διακυβέρνηση
ΠολιτικήΔράσεις
ΔΗΜΟΣΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Μείωση της γραφειοκρατίας και ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιώνΕισαγωγή – εφαρμογή του ‘no wrong door’ **Εισαγωγή – εφαρμογή του ‘no wrong door’ **Εισαγωγή – εφαρμογή του ‘no wrong door’ **
Σύγχρονοι ΟΕΥ***Σύγχρονοι ΟΕΥ***Σύγχρονοι ΟΕΥ***
Συστηματική και ουσιαστική λογοδοσίαΣυστηματική και ουσιαστική λογοδοσίαΣυστηματική και ουσιαστική λογοδοσία
Εθνική νομοθεσία
Μείωση της παντοδυναμίας των διοικητικών μηχανισμώνΣύγχρονοι ΟΕΥ***Σύγχρονοι ΟΕΥ***Σύγχρονοι ΟΕΥ***
Συμμετοχή των αιρετών στην αξιολόγηση των υπαλλήλων****Συμμετοχή των αιρετών στην αξιολόγηση των υπαλλήλων****Συμμετοχή των αιρετών στην αξιολόγηση των υπαλλήλων****
Μείωση της διοικητικής εσωστρέφειαςΕξωστρεφής υπηρεσιακή ατζέντα, με επίκεντρο την κοινωνική λειτουργία και όχι την υπηρεσιακή ασημαντότητα. Υποχρεωτική αναφορά σε κάθε υπηρεσιακό έγγραφο για το ποια κοινωνική ομάδα αφορά η συγκεκριμένη υπηρεσιακή δράσηΕξωστρεφής υπηρεσιακή ατζέντα, με επίκεντρο την κοινωνική λειτουργία και όχι την υπηρεσιακή ασημαντότητα. Υποχρεωτική αναφορά σε κάθε υπηρεσιακό έγγραφο για το ποια κοινωνική ομάδα αφορά η συγκεκριμένη υπηρεσιακή δράσηΕξωστρεφής υπηρεσιακή ατζέντα, με επίκεντρο την κοινωνική λειτουργία και όχι την υπηρεσιακή ασημαντότητα. Υποχρεωτική αναφορά σε κάθε υπηρεσιακό έγγραφο για το ποια κοινωνική ομάδα αφορά η συγκεκριμένη υπηρεσιακή δράση

* Η Επιτροπή προτείνει και εκτελεί τις πολιτικές, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λαμβάνουν αποφάσεις και οι Εθνικοί και Περιφερειακοί φορείς συμμετέχουν στη διαδικασία διαμόρφωσης πολιτικής της Ε.Ε. COM(2001) 428 τελικό.

** Η λειτουργική αρχή ‘no wrong door’ εφαρμόζεται σε αρκετού σύγχρονους δήμους και δημόσιες υπηρεσίες σε Αυστραλία, Καναδά, Σκανδιναβικές χώρες κλπ και έγκειται στην παραδοχή ότι σε όποια πόρτα (Γραφείο) του δημοσίου φορέα και αν μπει ο πολίτης πρέπει να εξυπηρετηθεί χωρίς να παραπέμπεται σε άλλα Γραφεία και ορόφους του κτηρίου. (Βεβαίως, κάποια Γραφεία είναι -πρέπει να είναι- μη προσβάσιμα στο κοινό).

***Η θέσπιση σύγχρονων ΟΕΥ (Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας) θα αποτελέσει κορυφαία διοικητική μεταρρύθμιση καθώς θα εξασφαλίσει για τους διοικητικούς φορείς σε όλη τη χώρα:

  1. Την ικανότητα προσαρμογής σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο λειτουργικό, τεχνολογικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.
  2. Την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.
  3.  Την ποιότητα του προσφερόμενου έργου και την ικανοποίηση των αναγκών των πολιτών και των κοινωνικών εταίρων.
  4. Το κόστος λειτουργίας.
  5. Την αποτελεσματικότητα του φορέα.
  6. Την επιχειρησιακή ικανότητα του φορέα.

**** Η πρόταση για συμμετοχή στην αξιολόγηση των υπαλλήλων αφορά τόσο σε υπαλλήλους του φορέα του οποίου προΐστανται οι αιρετοί, όσο και σε υπαλλήλους των κεντρικών φορέων: Επί παραδείγματι, είναι απολύτως υποκριτικό και τρέφει την υπαλληλική παντοδυναμία και αυταρέσκεια να αξιολογείται ο Εφοριακός, ο Εκπαιδευτικός, ο Αστυνομικός ή ο Διευθυντής του νοσοκομείου από κεντρικά όργανα του αντίστοιχου υπουργείου και όχι από σημαντικούς κοινωνικούς φορείς της τοπικής κοινωνίας στην οποία υπηρετεί.