Μία πολύ σημαντική διάκριση απέσπασε ο Δήμος Αμπελοκήπων – Μενεμένης στα φετινά βραβεία Bravo Sustainability Awards 2022, στο πλαίσιο της Εβδομάδας Βιώσιμης Ανάπτυξης Bravo Sustainability Week 2022, που διοργανώθηκε από το Quality Net Foundation.
H διάκριση αφορά τον Πυλώνα «Κοινωνία», για το πρόγραμμα που υλοποίησε ο Δήμος με τίτλο: “Πρόληψη της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης – «Stay tuned», URBACT ΙΙΙ Implementation Νetwork’’.
Το βραβείο παρέλαβε ο Γ. Γ. του Δήμου Αμπελοκήπων – Μενεμένης Αθ. Παπαγεωργίου, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε εν συντομία στις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο υλοποίησης του συγκεκριμένου προγράμματος.
Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η μείωση της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης σε ποσοστό 15% του τοπικού ποσοστού του προβλήματος και η ανάπτυξη δράσεων σε συνεργασία με θεσμικούς, εκπαιδευτικούς φορείς και υπηρεσίες για την αντιμετώπιση και πρόληψη του φαινομένου, τη βελτιστοποίηση των εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών και τη βελτίωση των προσόντων των πολιτών.
Η Δια Βίου Μάθηση, η συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση, η διαρκής ενημέρωση και η συμβουλευτική σε θέματα απασχόλησης αποτελούν βασικές επιδιώξεις για την παιδεία και την πρόωρη σχολική εγκατάλειψη, την απασχόληση και την ενίσχυση των δεξιοτήτων και των γνώσεων των ατόμων.
Τα αποτελέσματα του προγράμματος συνοπτικά ήταν τα εξής:
δημοσιοποιήθηκε το πρόβλημα της σχολικής διαρροής, μέσω ημερίδων, και βίντεο
ενεργοποιήθηκαν και συνεργάστηκαν οι αρμόδιοι στο θέμα, μέσω της σύστασης της τοπικής ομάδας δράσης και των 12 συσκέψεών της. Κρατήθηκαν πρακτικά με προτεινόμενες δράσεις, προβληματισμούς, προτάσεις και λύσεις.
υπήρξε «bottom up» προσέγγιση στο πρόβλημα και στην εξεύρεση λύσεων δίνοντας βήμα σε μαθητές και μέλη συλλόγων (π.χ. σύλλογος γυναικών Ρομά, Φάρος του Κόσμου κ.α.)
έγιναν μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας σε μαθητές που κινδύνευαν από τη σχολική διαρροή. Διδάχθηκαν τα βασικά μαθήματα (Μαθηματικά και Γλώσσα) στους μαθητές του δημοτικού, και τα μαθήματα (Αρχαία, Νέα, Μαθηματικά, Γεωμετρία, Φυσική, Χημεία, Βιολογία) στους μαθητές του γυμνασίου και λυκείου. Δημιουργήθηκε ένα τμήμα για παιδιά δημοτικού, δύο τμήματα για παιδιά γυμνασίου και δύο για παιδιά λυκείου, με συγκεκριμένο πρόγραμμα μαθημάτων και ωρών διδασκαλίας. Οι μαθητές βοηθήθηκαν στη μελέτη και στην κατανόηση της ύλης. Τα τμήματα αυτά αποτελούνταν από παιδιά Ρομά και μη Ρομά, των οποίων όμως οι γονείς αδυνατούσαν να τα βοηθήσουν στα μαθήματά τους λόγω έλλειψης γνωστικής ικανότητας – αγράμματοι – ή γνώσης της ελληνικής γλώσσας και έτσι υπήρχε κίνδυνος να διακόψουν το σχολείο.
εκδόθηκαν εκπαιδευτικοί οδηγοί για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς οι οποίοι διανεμήθηκαν στις σχολικές μονάδες του δήμου. Οι οδηγοί συμπεριλάμβαναν τις απαραίτητες οδηγίες και πληροφορίες σχετικά με τα επίπεδα εκπαίδευσης, τα είδη των σχολείων, τις δυνατότητες εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης, σύμφωνα με την ηλικία και τις συνθήκες του ενδιαφερόμενου δηλαδή εάν έχει ή όχι ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, τις δυνατότητες επιμόρφωσης και εξεύρεσης εργασίας. Ψυχοκοινωνικές συμβουλές για την έγκυρη πρόληψη και την αντιμετώπιση του προβλήματος της σχολικής διαρροής. Ο στόχος των τριών οδηγών, είναι να αποτραπεί η σχολική διαρροή και να μη χαθεί η επαφή με την εκπαίδευση – επιμόρφωση, έως τη φάση της επαγγελματικής αποκατάστασης.
ιδρύθηκε και λειτουργεί Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας του Δήμου Αμπελοκήπων – Μενεμένης. Μέσα από τη λειτουργία του Παραρτήματος Ρομά και τη στήριξη των ωφελούμενων από την παιδαγωγό και τα υπόλοιπα στελέχη, οι ενήλικες ενημερώθηκαν και υποστηρίχθηκαν για την επανένταξη τους στην εκπαίδευση. Παράλληλα, η Διεύθυνση Κοινωνικής Προστασίας και η Διοίκηση του δήμου προέβησαν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ίδρυση του σχολείου διασφαλίζοντας τη συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο και τις Υπηρεσίες.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε μέσα από ένα δίκτυο 9 συνεργαζόμενων πόλεων (Γάνδη – Βέλγιο, ως επικεφαλής εταίρος, Ταλίν – Εσθονία, Σόφια – Βουλγαρία, Αμπελόκηποι – Μενεμένη – Ελλάδα, Αβέιρο – Πορτογαλία, Βερολίνο – Γερμανία, Ναντ – Γαλλία, Γκέτεμποργκ – Σουηδία, Βαρκελώνη – Ισπανία).