Η 1η φάση διαβούλευσης για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Πειραιά (Σ.Β.Α.Κ.) πραγματοποιήθηκε με τηλεδιάσκεψη, με τη συμμετοχή του Δημάρχου Πειραιά κ. Γιάννη Μώραλη, αντιδημάρχων, υπηρεσιακών παραγόντων του Δήμου, όλων των Δημάρχων της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και εμπλεκόμενων φορέων.
Ο Δήμος Πειραιά εκπονεί το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο και ο χρόνος υλοποίησης της μελέτης είναι 19 μήνες.
Σκοπός του Σ.Β.Α.Κ. Πειραιά, είναι η οργάνωση ενός συστήματος μεταφορών για τον Δήμο που θα δίνει προτεραιότητα στις ήπιες μορφές μετακίνησης, προσφέροντας περισσότερο χώρο στον πεζό, στο ποδήλατο, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, αποθαρρύνοντας τη χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων, εξετάζοντας παράλληλα τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων στον Πειραιά και τη σύνδεσή τους με τους όμορους Δήμους.
Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης συζητήθηκαν μεταξύ άλλων, οι ευκαιρίες βελτίωσης των κυκλοφοριακών συνθηκών στον Δήμο και στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, καθώς και οι σημαντικότερες κατευθύνσεις που πρέπει να δοθούν για τη δημιουργία ενός βιώσιμου συστήματος αστικής κινητικότητας. Επισημάνθηκαν επίσης και ζητήματα που αφορούν στον συντονισμό και τη συνεργασία μεταξύ Δήμου Πειραιά και όλων των όμορων Δήμων για την υλοποίηση των παραπάνω δράσεων.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν: ο Δήμαρχος Νίκαιας- Αγίου Ιωάννη Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης, ο Δήμαρχος Μοσχάτου-Ταύρου Ανδρέας Ευθυμίου, ο Δήμαρχος Κορυδαλλού Νίκος Χουρσαλάς, ο Δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης ο Δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, ο Αντιδήμαρχος Αστικών Υποδομών και Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων, Βασίλειος – Φοίβος Αξιώτης, η Εθνική Συντονίστρια για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας Καλλιόπη Παπαδάκη, στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ο εκπρόσωπος των συμβούλων που έχουν αναλάβει τη μελέτη του έργου Θεόδωρος Μαυρογιώργης.
Όπως τόνισε μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, κύριο καθήκον όλων των δημάρχων είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, αναφέροντας παράλληλα πως όραμα του Δήμου είναι η ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού ναυτιλιακού, εμπορικού και τουριστικού μητροπολιτικού κέντρου, διεθνούς αναγνωρισιμότητας και εμβέλειας, υπό συνθήκες αστικής βιωσιμότητας και κοινωνικής συνοχής. Αναφερόμενος στο Σ.Β.Α.Κ. Πειραιά, επεσήμανε πως βρίσκεται σε συνέργεια και συμπληρωματικότητα με λοιπές στρατηγικές του Δήμου Πειραιά όπως είναι η Στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη 2018-2024, η Ψηφιακή Στρατηγική 2018-2024, η Ο.Χ.Ε. Πειραιά κ.α., επισημαίνοντας πως στόχος είναι να γίνει ο Πειραιάς μια «γαλάζια», βιώσιμη και «έξυπνη» πόλη. Στη συνέχεια, ο κ. Μώραλης τόνισε πως ο Πειραιάς παρουσιάζει επενδυτικό και αναπτυξιακό ενδιαφέρον, αναφέροντας έργα που υλοποιούνται ή έχουν δρομολογηθεί στην πόλη, όπως είναι η αξιοποίηση του Πύργου, η ανάπλαση της περιοχής του Αγ. Διονυσίου και του Μικρολίμανου κ.α. Υπογράμμισε επίσης, πως ο Δήμος Πειραιά επιθυμεί να υλοποιηθεί το μεγάλο έργο της υπογειοποίησης των γραμμών του ΗΣΑΠ, επισημαίνοντας πως θα συμβάλλει καταλυτικά στη βελτίωση του κυκλοφοριακού στον Πειραιά.Αναφερόμενος στο μετρό και στο τραμ, επεσήμανε πως η ολοκλήρωση και η λειτουργία τους έχει καθυστερήσει σε μεγάλο βαθμό, αναφέροντας όμως πως το μετρό και το τραμ αναμένεται να καλύψουν ένα σημαντικό κομμάτι των αναγκών μετακινήσεων στην πόλη. Πρόσθεσε ωστόσο, πως υπάρχουν και περιοχές που δεν θα καλυφθούν από το δίκτυο αυτών των μέσων.
Ο κ. Μώραλης είπε επίσης ότι έχει γίνει μια αρχική συνάντηση με τον Ο.Λ.Π., λέγοντας πως θα ακολουθήσει και άλλη πιο εξειδικευμένη σε τεχνικό επίπεδο, σχετικά με τον προγραμματισμό και από τους δυο φορείς, έργων που αφορούν στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας.
«Με βάση το εγκεκριμένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, ο Πειραιάς έχει ενταχθεί στον σχεδιασμό του Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου της Αττικής και παράλληλα δίνεται η κατεύθυνση για την πεζοδρόμηση ορισμένων οδών της πόλης. Όλα αυτά θα εξεταστούν κατά την υλοποίηση του ΣΟΑΠ και του Σ.Β.Α.Κ. ΠΕΙΡΑΙΑ που είναι σε εξέλιξη και θα γίνει μελέτη και ενδελεχής διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και το κοινό», πρόσθεσε. Κλείνοντας, ο κ. Μώραλης, επεσήμανε πως ο Δήμος Πειραιά θα εξαντλήσει κάθε περιθώριο σε μια πόλη που είναι ήδη διαμορφωμένη, για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων στον Πειραιά, στο πλαίσιο υλοποίησης του Σ.Β.Α.Κ.
Ο Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Δημήτρης Καρύδης, σημείωσε, μεταξύ άλλων: «Τον Σεπτέμβρη έχουμε την Εβδομάδα χωρίς Αυτοκίνητο και θα ήταν μία ευκαιρία για όλους τους δήμους του ευρύτερου Πειραιά, Μοσχάτου και Ταύρου να πάρουν μία κοινή πρωτοβουλία, ανεξάρτητα από το πρόγραμμα που θα μπορούσε να υλοποιήσει ο κάθε Δήμος στην περιοχή του και να διοργανώσουν έναν κοινό ποδηλατικό γύρο σε όλους τους Δήμους του Πειραιά, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν. Στη συνέχεια σημείωσε: «Είναι σημαντικό όλοι οι δήμοι του Πειραιά να δώσουμε τον δημόσιο χώρο στους πολίτες, στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, και κυρίως στα άτομα με αναπηρίες».
O Δήμαρχος Νίκαιας- Αγίου Ιωάννη Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης, τόνισε μεταξύ άλλων: «Το Σ.Β.Α.Κ. είναι μια δυνατότητα που έχουμε μετά από πολλά χρόνια να ξαναδούμε όλο το κυκλοφοριακό του δήμου μας, τις ανάγκες που έχουν «γεννηθεί» σήμερα, από πεζοδρομήσεις μέχρι ποδηλατόδρομο».
Ο Δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, επεσήμανε:
«Το Σ.Β.Α.Κ. είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατί περιλαμβάνει κυκλοφοριακές μελέτες, αλλά και τα δεδομένα τα οποία παρουσιάζονται μπορούν να μας δώσουν στοιχεία, ώστε να αναβαθμίσουμε την ποιότητα ζωής των πολιτών».
Ο Δήμαρχος Κορυδαλλού Νίκος Χουρσαλάς, ανέφερε: «Ο Πειραιάς είναι μία ενιαία ενότητα τόσο στην καθημερινότητα, όσο και στην πιθανότητα ανάπτυξής του, εμπορικά και οικονομικά. Πρέπει να συνδέσουμε τις πόλεις, αν θέλουμε να είμαστε πόλος έλξης. Να εντατικοποιήσουμε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες, και να μπορούν οι πόλεις μας, να μπορούν να φιλοξενήσουν ποδηλατοδρομίες».
Ο Δήμαρχος Μοσχάτου-Ταύρου Ανδρέας Ευθυμίου, σημείωσε:
«Η σύνδεση του Πειραιά του πρώτου λιμανιού με την πρωτεύουσα της Αθήνας, με τους οδικούς άξονες, την παραλιακή, την Πειραιώς και την Πέτρου Ράλλη τον προαστιακό και το τραμ είναι κομβικής σημασίας. Πρέπει να υπάρχει συνεννόηση και συμφωνία για το πώς θα υλοποιηθούν και τα δικά μας και τα γειτονικά Σ.Β.Α.Κ».
Ο Δήμαρχος Κερατσινίου – Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, ανέφερε: «Είναι μια ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία, που νομίζω ότι δείχνει και τον βαθμό ωριμότητας που υπάρχει πια και στην κάθε πόλη ξεχωριστά. Εγώ θα φανταζόμουν για παράδειγμα έναν ποδηλατόδρομο που θα ξεκινά από το Πέραμα, θα καταλήγει στον Πειραιά και από εκεί θα έχει συνέχεια, συνδεδεμένο με όλο το παραλιακό κομμάτι».
Ο Αντιδήμαρχος Αστικών Υποδομών και Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων Βασίλειος – Φοίβος Αξιώτης, αναφέρθηκε στον μεγάλο περίπατο της Αθήνας που βρίσκεται σε εξέλιξη, αναφέροντας τα οφέλη που θα προκύψουν από τη δημιουργία ποδηλατόδρομων και τη μείωση των ΙΧ αυτοκινήτων.