Αναλυτικές παρατηρήσεις-ερμηνεία για την εφαρμογή από τους ΟΤΑ της ΠΝΠ 13-04-2020 (Α’ 84) «Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID- 19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» δίνει η ΚΕΔΕ.
Αναλυτικά οι παρατηρήσεις- ερμηνεία αφορούν τις διατάξεις για θέματα οικονομικής λειτουργίας των ΟΤΑ, Δημοσίων Συμβάσεων – Προμηθειών, προσωπικού ΟΤΑ κ.λπ.
Α. Θέματα Οικονομικής Λειτουργίας Ο.Τ.Α.
– Απαλλαγή γονέων από τροφεία δημοτικών βρεφικών και παιδικών σταθμών και από το αντίτιμο ανταποδοτικών υπηρεσιών (Άρθρο 26ο)
Από τις 11 Μαρτίου 2020, γονείς που έχουν τέκνα σε δημοτικούς βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς, των οποίων η λειτουργία αναστέλλεται προσωρινά δυνάμει των αποφάσεων που εκδίδονται κατ΄ εξουσιοδότηση των διατάξεων της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 42), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76), απαλλάσσονται από την προβλεπόμενη μηνιαία οικονομική συμμετοχή (τροφεία) για το χρονικό διάστημα αναστολής της λειτουργίας τους.
Ομοίως, από τις 11 Μαρτίου 2020 απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής αντιτίμου οι δημότες που κάνουν χρήση υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα με αντίτιμο (λ.χ. συμεμτοχή σε αθλητικές, πολιτισμικέ δραστηριότητες υπό την αιγίδα του οικείου Δήμου), για όσο χρονικό διάστημα είναι ανέφικτη η παροχή των υπηρεσιών αυτών λόγω της λήψης μέτρων κατά του κορωνοϊού COVID-19, και πάντως όχι πέραν της 31ης Μαΐου 2020.
Παρακράτηση επιχορήγησης Δήμων (για την ανταπόκριση σε αίτημα οικονομικής ενίσχυσης της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. ή ανταποδοτικών υπηρεσιών του ΟΤΑ α΄βαθμού) (άρθρο 30ο)
Με την από 30-03-2020 ΠΝΠ προβλέφθηκε στο άρθρο 43ο παρ. 5 περ. α’ προβλέφθηκε η δυνατότητα του οικείου Δήμου να ενισχύει οικονομικά την οικεία Δ.Ε.Υ.Α. (χωρίς να θεωρείται επιχορήγηση) κατόπιν αιτήματος της ΔΕΥΑ με την οποία αποδεικνύεται αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών της αναγκών και ταυτόχρονη εκχώρηση μέρους των μελλοντικών τους εσόδων έως την αποπληρωμή του ποσού της ενίσχυσης. Για την εκπλήρωση του αιτήματος οικονομικής ενίσχυσης και κατά το μέρος κατά το οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ο οικείος Δήμος επιχορηγείται εκτάκτως από τους Κ.Α.Π. έναντι δικαιούμενων επιχορηγήσεων.
Με τη νέα διάταξη ορίζεται ότι η εν λόγω επιχορήγηση παρακρατείται σε δεκαοκτώ (18) ισόποσες δόσεις, από τις μελλοντικές επιχορηγήσεις των ΚΑΠ, αρχής γενομένης από τον μήνα Σεπτέμβριο 2020. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται ύστερα από αίτηση του οικείου δήμου, είναι δυνατή η αύξηση των δόσεων έως εβδομήντα δύο (72), για λόγους ομαλής εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
Παρομοίως, με την από 30-03-2020 ΠΝΠ άρθρο 43ο παρ. 5 εδ. β’ είχε ορισθεί αντίστοιχου περιεχομένου οικονομική ενίσχυση των ανταποδοτικών υπηρεσιών του Δήμου, κατόπιν διαπιστώσεως αντικειμενικής αδυναμίας κάλυψης των λειτουργικών τους αναγκών, όπου με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής γίνεται αναμόρφωση του Προϋπολογισμού με μεταφορά των ανειδίκευτων πιστώσεων για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών. Για το μέρος κατά το οποίο ο Δήμος αδυνατεί να καλύψει οικονομικά προβλέπεται η επιχορήγηση του εκτάκτως από τους Κ.Α.Π. κατά το μέρος που δεν διαθέτει τις απαιτούμενες ανειδίκευτες πιστώσεις για την αναμόρφωση. Με τη νέα διάταξη ορίζεται ότι η εν λόγω επιχορήγηση παρακρατείται σε δεκαοκτώ (18) ισόποσες δόσεις, από τις μελλοντικές επιχορηγήσεις των ΚΑΠ, αρχής γενομένης από τον μήνα Σεπτέμβριο 2020. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών, η οποία εκδίδεται ύστερα από αίτηση του οικείου δήμου, είναι δυνατή η αύξηση των δόσεων έως εβδομήντα δύο (72), για λόγους ομαλής εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
Ρυθμίσεις θεμάτων προϋπολογισμού Ο.Τ.Α. α’ βαθμού (Άρθρο 33ο)
Προβλέπεται ότι ειδικά για τον εκτελούμενο προϋπολογισμό του έτους 2020, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους επενδυτικών δαπανών των δήμων, ποσοστό έως πενήντα τοις εκατό (50%) μπορεί να διατίθεται προς αντιμετώπιση λειτουργικών δαπανών που διαπιστώνονται από την έναρξη ισχύος της παρούσας και δεν μπορούν να καλυφθούν από τα τακτικά ή έκτακτα έσοδα τους. Για τις μεταφορές αυτές απαιτείται αναμόρφωση του προϋπολογισμού. Από την εφαρμογή της παρούσας δεν δύναται να προέλθει κατ΄ οιονδήποτε τρόπο άμεση ή έμμεση επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.
Αναστολή παρακράτησης δόσεων για δάνεια προς τους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού (άρθρο 34ο)
Προβλέπεται ότι για δάνεια χορηγηθέντα αποκλειστικά από τους πόρους του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων προς τους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού αναστέλλεται η παρακράτηση των τριών (3) επόμενων ενδεκατημορίων έναντι τοκοχρεωλυτικών δόσεων, αρχής γενομένης από τη δόση του μηνός Μαΐου 2020. Η εξόφληση των τριών (3) δόσεων που αναστέλλονται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο θα πραγματοποιηθεί άτοκα εντός του έτους 2021 σε έντεκα (11) μηνιαίες ισόποσες δόσεις αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Β. Θέματα Δημοσίων Συμβάσεων – Προμηθειών
– Προμήθεια ψηφιακού εξοπλισμού από τις Σχολικές Επιτροπές για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (άρθρο 27ο)
Οι Σχολικές Επιτροπές των δήμων μπορούν να προμηθεύονται κατάλληλο ψηφιακό εξοπλισμό που να επιτρέπει την υλοποίηση των δράσεων της εξ αποστάσεως διδασκαλίας των μαθητών των σχολικών μονάδων αρμοδιότητάς τους, εντός του πλαισίου υιοθέτησης των προληπτικών μέτρων κατά του κορωνοϊού COVID-19, αξιοποιώντας αδιάθετες πιστώσεις που προκύπτουν από την αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων τους. Η προμήθεια γίνεται κατ΄ ανάλογη εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 10 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 55), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76), ήτοι με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, κατά την περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 4412/2016. Σε περίπτωση που οι πιστώσεις αυτές δεν επαρκούν, οι δήμοι και οι περιφέρειες μπορούν να επιχορηγούν εκτάκτως τις Σχολικές Επιτροπές με το απαιτούμενο υπόλοιπο. Η προμήθεια γίνεται μετά από αιτιολογημένο αίτημα του διευθυντή της οικείας σχολικής μονάδας, από το οποίο προκύπτει το απολύτως αναγκαίο πλήθος των φορητών συσκευών (laptops, notebooks, netbooks ή tablets) ή/και συνδέσεων διαδικτύου, οι οποίες απαιτούνται για τη στήριξη μαθητών που έχουν ανάγκη. Τα προμηθευόμενα είδη αποτελούν εξοπλισμό του σχολείου και, με μέριμνα των οικείων διευθυντών, παραδίδονται προς προσωρινή χρήση στους δικαιούχους μαθητές με ονομαστικά πρωτόκολλα παράδοσης – παραλαβής, για όσο διάστημα αυτό απαιτείται.
Διανομή υγειονομικού υλικού και μέσων ατομικής προστασίας (Μ.Α.Π.) ή συλλογικής προστασίας από τους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού (άρθρο 28ο)
Για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών και εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, οι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού μπορούν να προμηθεύονται σύμφωνα με την περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 10 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 55), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76), ήτοι με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, κατά την περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 4412/2016, και να διανέμουν κάθε αναγκαίο υγειονομικό υλικό, και ενδεδειγμένα μέσα ατομικής ή συλλογικής προστασίας για την αποτροπή διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, σε δημόσιες υπηρεσίες, δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς του κεφαλαίου Α΄ του ν. 3429/2005 (Α΄ 314)[1], καθώς και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και ιδιωτικού δικαίου της περ. δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143)[2], που εδρεύουν εντός της περιφέρειάς τους. Για την προμήθεια και διανομή απαιτείται έγγραφο αίτημα του αρμόδιου οργάνου του φορέα, από το οποίο προκύπτει τεκμηριωμένα η ανάγκη.
Η ισχύς της παρ. 1 ανατρέχει αναδρομικά στην έναρξη ισχύος της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
Κατ’ εξαίρεση διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων (απαιτούμενα δικαιολογητικά αναδόχου) (άρθρο 41ο)
Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας, κάθε αναθέτουσα αρχή και κάθε αναθέτων φορέας σύμφωνα με τον ν. 4412/2016 (Α΄ 147), κατά τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων, οι οποίες μπορεί να εκκίνησαν είτε προ είτε μετά της 25ης Φεβρουαρίου 2020, μπορούν, σε περίπτωση κωλύματος υποβολής της αίτησης έκδοσης των απαιτούμενων δικαιολογητικών ή αδυναμίας έκδοσης αυτών, λόγω αναστολής λειτουργίας των αντίστοιχων αρμόδιων υπηρεσιών ή μερικής αναστολής λειτουργίας αυτών, στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 ή για άλλο σοβαρό λόγο, να προσκαλούν άμεσα τον επιλεγέντα ανάδοχο να υποβάλει σε αντικατάσταση των απαιτούμενων, ανά περίπτωση, δικαιολογητικών του άρθρου 80 του ν. 4412/2016 μόνο υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α΄ 75) ή ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης του άρθρου 52 του ν. 4635/2019 (Α΄ 167), που προβλέπεται στο εικοστό έβδομο άρθρο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 68), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020 (Α΄ 83), προκειμένου να εκδοθεί η απόφαση κατακύρωσης ή ανάθεσης και να συναφθεί η σύμβαση. Στην υποβαλλόμενη υπεύθυνη δήλωση δηλώνονται από τον επιλεγέντα ανάδοχο ότι: α) δεν συντρέχει κανένα νόμιμο κώλυμα συμμετοχής του στη διαδικασία, β) εξακολουθεί να πληροί όλα τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής που προβλέπονται στην οικεία διακήρυξη και γ) υποχρεούται να προσκομίσει τα νομίμως προβλεπόμενα δικαιολογητικά κατακύρωσης ή ανάθεσης εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υπογραφή της σύμβασης.
Ο ανάδοχος μπορεί να αιτηθεί την παράταση της προθεσμίας προσκόμισης των σχετικών δικαιολογητικών σε περίπτωση κωλύματος υποβολής της αίτησης έκδοσης των απαιτούμενων δικαιολογητικών ή αδυναμίας έκδοσης αυτών, λόγω της αναστολής λειτουργίας των αντίστοιχων αρμόδιων υπηρεσιών ή μερικής ανατολής λειτουργίας αυτών, στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 ή για άλλο σοβαρό λόγο. Η ως άνω προθεσμία παρατείνεται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου της αναθέτουσας αρχής, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη γνωμοδότηση του συλλογικού οργάνου αξιολόγησης των προσφορών.
Η μη εμπρόθεσμη υποβολή των δικαιολογητικών κατακύρωσης ή ανάθεσης συνιστά λόγο έκπτωσης του αναδόχου από τη σύμβαση, απόσβεσης κάθε δικαιώματος του αναδόχου που απορρέει από αυτή και επιβολής των προβλεπόμενων στον νόμο κυρώσεων. Στην περίπτωση αυτή, η αναθέτουσα αρχή δύναται να προσκαλέσει τον/τους επόμενο/ους, κατά σειρά, μειοδότη/ες της διαδικασίας ανάθεσης της συγκεκριμένης σύμβασης και να του/τους προτείνει να αναλάβει/ουν την υλοποίηση της σύμβασης του έκπτωτου αναδόχου, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις και βάσει της προσφοράς που είχε υποβάλει ο έκπτωτος (ρητή ρήτρα υποκατάστασης), τηρώντας, κατά τα λοιπά, τη διαδικασία της παρ. 1 του παρόντος ως προς την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης και την προσκόμιση των απαιτούμενων αποδεικτικών μέσων του άρθρου 80 του ν. 4412/2016. 4. Η εκκαθάριση και εξόφληση του αναδόχου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υλοποιηθεί εάν δεν έχει προηγηθεί η προσκόμιση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, όπως αυτά ορίζονται ανά περίπτωση στην κείμενη νομοθεσία.
Γ. Θέματα προσωπικού Ο.Τ.Α.
– Καθορισμός ωραρίου δημοτικών υπηρεσιών σε δημοτικά νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, Συνδέσμους Δήμων και Ιδρύματα (άρθρο 29ο)
Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου διοίκησης του δημοτικού νομικού προσώπου ή επιχείρησης, του συνδέσμου δήμων ή του ιδρύματος (Διοικητικό Συμβούλιο) είναι δυνατός ο καθορισμός: α) Εξαιρέσεων από την εφαρμογή πενθήμερης εργασίας κατά υπηρεσία, κλάδο και αριθμό υπαλλήλων, χρόνο ή περιοχή, εφόσον επιβάλλονται, λόγω της ανάγκης αδιάλειπτης λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών για την εφαρμογή των μέτρων αποφυγής διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, β) της πενθήμερης εβδομάδας εργασίας για ορισμένες υπηρεσίες, κλάδους ή ορισμένο αριθμό υπαλλήλων από την Τρίτη μέχρι και το Σάββατο ή από την Τετάρτη έως και την Κυριακή, εφόσον τούτο επιβάλλεται για τον ίδιο ως άνω λόγο, καθιερουμένων ως μη εργάσιμων ημερών της Δευτέρας ή της Τρίτης, αντίστοιχα. Οι αποφάσεις του παρόντος αρχίζουν να ισχύουν από της υπογραφής τους και εφαρμόζονται για όσο διάστημα είναι σε ισχύ μέτρα πρόληψης και αποφυγής της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, και πάντως όχι πέραν της 31ης Μαΐου 2020.
Κάλυψη μισθοδοσίας προσωπικού Ο.Τ.Α. αμειβόμενου με την καταβολή αντιτίμου για τις παρεχόμενες υπηρεσίες (άρθρο 31ο)
Η δαπάνη μισθοδοσίας του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (Ι.Δ.Ο.Χ.) και με σύμβαση μίσθωσης έργου, που έχει προσληφθεί σύμφωνα με την παρ. 14 του άρθρου 12 του ν. 4071/2012 (Α΄ 85) και την παρ. 6 του άρθρου 39 του ν. 2725/1999 (Α΄ 121), το οποίο υπηρετεί στους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και στα νομικά τους πρόσωπα, κατά το χρονικό διάστημα αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών στο πλαίσιο λήψης μέτρων προς αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού COVID 19, και το οποίο απασχολείται σε άλλη υπηρεσία του ίδιου νομικού προσώπου ή σε άλλη υπηρεσία του οικείου ΟΤΑ ή άλλου νομικού προσώπου αυτού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 10 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 55), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76), σε περίπτωση αδυναμίας είσπραξης αντιτίμου και λοιπών αντικαταβολών από τους φορείς, καλύπτεται από λοιπά μη ειδικευμένα έσοδα ή και μη ειδικευμένο χρηματικό υπόλοιπο του οικείου ΟΤΑ. Η δαπάνη μισθοδοσίας για κάθε μήνα απασχόλησης υπολογίζεται επί του μέσου όρου των τριών (3) τελευταίων μηνών προ της αναστολής λειτουργίας. Από την εφαρμογή της παρούσας δεν δύναται να προέλθει καθ΄ οιονδήποτε τρόπο άμεση ή έμμεση επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.
Παράταση θητείας των μελών των συλλογικών οργάνων Υπουργείων και εποπτευόμενων νομικών προσώπων (άρθρο 35ο)
Η θητεία των μελών των οργάνων και επιτροπών των Υπουργείων, καθώς και των εποπτευόμενων από αυτά νομικών προσώπων (π.χ. ΟΤΑ, ΝΠΔΔ ΟΤΑ κοκ.) , η οποία έληξε μετά την έναρξη ισχύος της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 42), όπως αυτή κυρώθηκε με τον ν. 4682/2020 (Α΄ 76), και μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας, ή αναμένεται να λήξει το αργότερο έως τις 30 Απριλίου 2020, παρατείνεται για δύο (2) μήνες, από την ημερομηνία λήξης της, λόγω των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19. Με απόφαση του αρμόδιου κατά περίπτωση Υπουργού ή του οργάνου διοίκησης του οικείου νομικού προσώπου, η θητεία των μελών των οργάνων και των επιτροπών της παρ. 1 μπορεί να παρατείνεται περαιτέρω για χρονικό διάστημα μέχρι τεσσάρων (4) μηνών ακόμη, εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται κίνδυνος διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, η έλλειψη του οποίου διαπιστώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας.
Παράταση ισχύος εγκριτικών αποφάσεων της Επιτροπής της Π.Υ.Σ. 33/2006 (άρθρο 36ο) προς τους ΟΤΑ και ΝΠ αυτών για την πρόσληψη προσωπικού
Κατά παρέκκλιση του άρθρου 20 του ν. 4305/2014 (Α΄ 237), εγκριτικές αποφάσεις της Επιτροπής της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ΄ αρ. 33/2006 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α΄ 280) που έχουν χορηγηθεί σε ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) αυτών ή και σε λοιπούς φορείς του άρθρου 14 του ν. 2190/1994 (Α΄ 28), για την κίνηση διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και με σύμβαση μίσθωσης έργου, από την 1η Απριλίου 2019 έως τις 30 Ιουνίου 2019 και για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί προκήρυξη ή ανακοίνωση, μπορούν να υλοποιηθούν ή εξακολουθούν να ισχύουν έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.
Αποδοχές και αμοιβές υπαλλήλων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (Ι.Δ.Ο.Χ.) (άρθρο 37ο)
Για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, οι πάσης φύσεως αποδοχές και τυχόν πρόσθετες αμοιβές των απασχολουμένων με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ) ή με σύμβαση μίσθωσης έργου, σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, καταβάλλονται κανονικά, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Στις περιπτώσεις απασχόλησης προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ) ή με σύμβαση μίσθωσης έργου σε έργα που υλοποιούνται με τη μέθοδο της αυτεπιστασίας και χρηματοδοτούνται από εθνικούς και ενωσιακούς πόρους, η προκαλούμενη δαπάνη της μισθοδοσίας τους συνεχίζει να βαρύνει τις πιστώσεις των αντίστοιχων έργων.
Οι ρυθμίσεις των παρ. 1 και 2 καταλαμβάνουν και πρόσωπα τα οποία: α) Λαμβάνουν ειδική άδεια απουσίας, σύμφωνα με το εικοστό πέμπτο άρθρο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 64), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76) ή β) λαμβάνουν αναρρωτική άδεια ειδικού σκοπού σύμφωνα με την παρ. 3 του τριακοστού όγδοου άρθρου της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 68), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020 (Α΄ 83) ή γ) εργάζονται εκ περιτροπής σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 5 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 55), όπως αυτή κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4682/2020 (Α΄ 76) και τροποποιήθηκε με την παρ. 8 του εικοστού τέταρτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, ή δ) απασχολούνται σε υπηρεσίες και εκπαιδευτικά ιδρύματα τα οποία τελούν υπό προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας.
Δ. Λοιπά Θέματα
Προσωρινές Δομές Φιλοξενίας αστέγων και άλλων ευάλωτων ομάδων (άρθρο 25ο)
Για την προστασία των αστέγων και άλλων ευάλωτων ομάδων και τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, εξαιτίας της εξάπλωσης του κορωνοϊού COVID-19, οι ΟΤΑ α΄ βαθμού και οι φορείς του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α΄ 74) δύνανται από κοινού να δημιουργούν και να λειτουργούν προσωρινές δομές φιλοξενίας, σύμφωνα με το άρθρο 7 της υπ΄ αρ. Δ23/οικ.19061-1457/2016 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄ 1336), καθώς και υπνωτήρια σύμφωνα με το άρθρο 6 της ιδίας κοινής υπουργικής απόφασης.(παρ. 1)
Οι δομές της παρ. 1 λειτουργούν βάσει Κανονισμού, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα επιμέρους θέματα αναφορικά με τη διοικητική οργάνωση και λειτουργία τους, σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπ΄ αρ. Δ23/οικ.19061- 1457/2016 κοινής υπουργικής απόφασης. Με απόφαση του οικείου δημάρχου ορίζονται ο Επιστημονικός Υπεύθυνος και ο Συντονιστής της δομής, καθώς και οι αναπληρωτές τους. Κατά παρέκκλιση του τρίτου εδαφίου του άρθρου 7 της προρρηθείσας κοινής υπουργικής απόφασης, για δομές που φιλοξενούν αποκλειστικά ενεργούς χρήστες, η δυναμικότητα καθορίζεται από τον φορέα λειτουργίας.
Οι φορείς του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 δύνανται, με απόφαση του διοικητή ή του νόμιμου εκπροσώπου τους, να μετακινούν επικουρικό ή/και μόνιμο προσωπικό εντός της οικείας υγειονομικής περιφέρειας, προκειμένου να στελεχωθούν και να καλυφθούν οι ανάγκες λειτουργίας τόσο των δομών φιλοξενίας όσο και των δομών/υπηρεσιών τους και για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται.
Μέχρις ότου καταστεί δυνατή η λειτουργία των δομών της παρ. 1, δύναται να χρησιμοποιηθούν για την προσωρινή διαμονή αστέγων και άλλων ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, μετά από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, τουριστικά καταλύματα, η συνέχιση της λειτουργίας των οποίων έχει αποφασιστεί σύμφωνα με τις υπ΄ αρ. 5052/24.3.2020 (Β΄ 1018) και 5248/27.3.2020 (Β΄ 1073) αποφάσεις του Υπουργού Τουρισμού, όπως εκάστοτε ισχύουν. Η παροχή της ανωτέρω υπηρεσίας ανατίθεται από το αρμόδιο όργανο του οικείου δήμου μέσω διαδικασίας διαπραγμάτευσης κατά παρέκκλιση κάθε σχετικής εθνικής διάταξης περί δημοσίων συμβάσεων για την παροχή υπηρεσιών στέγασης.
** Με τις ως άνω Αποφάσεις του Υπουργού Τουρισμού καθορίστηκαν σε Πίνακες συγκεκριμένα τουριστικά καταλύματα ανά Περιφέρεια των οποίων επετράπη η λειτουργία.
Ρυθμίσεις θεμάτων δημοσίων συμβάσεων της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε.), της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.) και των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (Π.Ε.Δ.) (άρθρο 32ο)
Η Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ), η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και οι Περιφερειακές Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) μπορούν να προμηθεύονται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 10 της από 11.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 55) και την παρ. 7 του εικοστού τέταρτου άρθρου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α΄ 64), όπως αυτές κυρώθηκαν με τα άρθρα 2 και 3 αντιστοίχως του ν. 4682/2020 (Α΄ 76), ήτοι με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση του της περ. γ της παρ. 2 του άρθρ. 32 ν. 4412/2016, και να διανέμουν στα μέλη τους κάθε αναγκαίο υγειονομικό υλικό και ενδεδειγμένα μέσα ατομικής ή συλλογικής προστασίας για την αποτροπή διασποράς του κορωνοϊού COVID-19. Όπου στις ανωτέρω διατάξεις αναφέρεται η Οικονομική Επιτροπή, για τις διατάξεις της παρούσας νοείται η οικεία Εκτελεστική Επιτροπή.
Αθήνα, 21-04-2020
Ο Νομικός Σύμβουλος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας
Πάνος Ζυγούρης
[1] Άρθρο 1 παρ. 4 και 5 ν. 3429/2005: « Το Κεφάλαιο Α’ του νόμου αυτού εφαρμόζεται σε όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις (ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου) , στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται οι εταιρείες για τις οποίες εφαρμόζεται το Κεφάλαιο Β’.
α) στις ανώνυμες εταιρείες των οποίων μετοχές έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά (χρηματιστήριο), εφόσον το Δημόσιο ή τα νομικά πρόσωπα της παρ. 2 του παρόντος άρθρου εξακολουθούν να συμμετέχουν στο μετοχικό τους κεφάλαιο με οποιοδήποτε ποσοστό συμμετοχής,
β) στις ανώνυμες εταιρείες που είναι συνδεδεμένες με τις εισηγμένες εταιρείες της προηγούμενης περίπτωσης, κατά την έννοια του άρθρου 42ε παρ. 5 του κ.ν. 2190/1920,
γ) στις ανώνυμες εταιρείες ως προς τις οποίες έχει αποφασιστεί η έναρξη διαδικασιών αποκρατικοποίησης δια της εισαγωγής μετοχών τους σε οργανωμένη αγορά, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων του ν. 3049/2002 (ΦΕΚ 212 Α’)»
[2] Άρθρο 14 παρ. 1 περ. Δ ν. 4270/2014 (νέο Δημόσιο Λογιστικό): «Υποτομέας ΟΤΑ: περιλαμβάνει: (αα) τους ΟΤΑ, οι οποίοι αποτελούνται από τους Δήμους (OTA A΄ βαθμού) και τις Περιφέρειες (OTA B΄ βαθμού) και (ββ) τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που ανήκουν, ελέγχονται ή χρηματοδοτούνται από τους ΟΤΑ»