Αποκαλυπτική η εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο του πρώην δημάρχου Χρύσανθου Σαρλή
Τα τεράστια προβλήματα που έχει δημιουργήσει στο νησί της Κέρκυρας η πολιτική της Περιφερειάρχη, κας Ρόδης Κράτσα – Τσαγκαροπούλου στο κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων αναδεικνύει ο δημοτικός σύμβουλος, επικεφαλής της παράταξης “Κερκυραϊκή Αναγέννηση”, κ. Χρύσανθος Σαρλής.
Πιο συγκεκριμένα, ο επί τρεις θητείες δήμαρχος Κερκυραίων, αντιπρόεδρος του ΣΥΔΙΣΑ (Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) Νομού Κέρκυρας, στην εισήγησή του προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων επί του θέματος “ενημέρωση και συζήτηση επί των εξελίξεων αναφορικά με τον ειδικό περιφερειακό διαβαθμιδικό φορέα ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων-ΑΕ” εξηγεί πως η περιφερειακή αρχή έχει πάει πολύ πίσω το θέμα το όλο θέμα, καθώς πήγαν πίσω ακόμα και δημοπρατημένα έργα. Ενώ όσο υπαγόταν στον ΣΥΔΙΣΑ Κέρκυρας γινόταν μια ορθή διαχείριση και είχε και την Τεχνική υποστήριξη του Δήμου Κέρκυρας.
Αναλυτικά στην εισήγηση του κ. Σαρλή προς το δημοτικό συμβούλιο αναφέρονται τα εξής: “Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων:
1. Επισημαίνει ότι αναφορικά με τον Ειδικό Περιφερειακό Διαβαθμιδικό Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων – Ανώνυμη Εταιρεία, η Επιτροπή του άρθρου 152 ν.3463/2006 με τις αριθ. 4 και 5 αποφάσεις της περιλαμβανομενες εις το δημοσιευθεν υπ αριθ 3/22.4.2021 πρακτικο της και με πλήρη και εμπεριστατωμένη ανάλυση διαπιστώνει την αντισυνταγματικότητα της ρύθμισης του άρθρου 93του ν. 4685/2020:
• Ψήφιση του άρθρου 93 ως τροπολογία της ύστατης ώρας σε άσχετο προς την αυτοδιοίκηση νομοσχέδιο, χωρίς διαβούλευση και με παράκαμψη της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής.
• Το άρθρο 93 παραβιάζει τα άρθρα του Συντάγματος 4, 17, 25, 74, 101, 102 σύμφωνα με τα οποία:
√ Η διοίκηση του Κράτους οργανώνεται με το αποκεντρωτικό σύστημα.
√ Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης οι οποίοι έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
√ Η διαχείριση των στερών αποβλήτων συνιστά την μία από τις πρώτες βασικές αρμοδιότητες των Δήμων η οποία με το άρθρο 93 αφαιρείται επιλεκτικά (και αναγκαστικά) μόνο από τους Δήμους των Ιονίων Νήσων.
√ Η αρχή της αναλογικότητας, επιβάλλει οι Δήμοι να έχουν τον έλεγχο των περιουσιακών τους στοιχείων και την διαχείρισή τους, με την καθοριστική συμμετοχή των Συλλογικών Οργάνων τους, με διαφάνεια στη διαδικασία λήψης των αποφάσεων.
√ Κανένας δεν στερείται την ιδιοκτησία του παρά μόνο για δημόσια ωφέλεια, όπως ο νόμος ορίζει και πάντοτε αφού προηγηθεί εκτίμηση αυτής και πλήρης αποζημίωση.
2. Επισημαίνει επίσης ότι αναφορικά με την υπόσταση, καταστατική συγκρότηση και λειτουργία του εν λόγω Ειδικού Περιφερειακού Διαβαθμιδικού Φορέα – Ανώνυμη Εταιρεία, οι ανωτέρω αποφάσεις της Επιτροπής του άρθρου 152, διαπιστώνουν και κηρύσσουν την έλλειψη υπόστασης του Φορέα, την ακυρότητα της σύγκλισης και συγκρότησης της καταστατικής Γενικής Συνέλευσης αυτού, την ακυρότητα της εκλογής του πρώτου Διοικητικού Συμβουλίου του και την ακυρότητα των αποφάσεων των ανωτέρω οργάνων του Φορέα, που έγιναν κατά παράβαση του άρθρου 163 ν. 3852/2010, του άρθρου 6 του ν. 4623/2019, του άρθρου 236 του ν. 4555/2018 και του ίδιου του άρθρου 93 του ν. 4685/2020.
Ειδικότερα οι ανωτέρω αποφάσεις της Επιτροπής του άρθρου 152, διαπιστώνουν ότι η Περιφερειάρχης της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, δεν είχε εξουσία εκπροσώπησης της ΠΙΝ για την συμμετοχή της στο νέο Φορέα, για την κατάρτιση και υπογραφή της σχετικής δικαιοπραξίας (καταστατικού) για την σύσταση του Φορέα, δεδομένου ότι το αρμόδιο κατά το άρθρο 163 ν. 3852/2010 Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων, να ψηφίζει νόμιμα συνερχόμενο και να αποφασίζει για την συμμετοχή της Περιφέρειας στην ιδρυτική γενική συνέλευση φορέων, όπως εν προκειμένω του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων και την παροχή στα όργανα αυτής (Περιφέρειας) της εξουσίας αντιπροσώπευσης προς υπογραφή του καταστατικού ίδρυσης του Φορέα και συμμετοχής της Περιφέρειας εις αυτόν, ουδέποτε συνεκλήθη και ουδέποτε αποφάσισε τούτο, ούτε στην υπ’αριθ. 19021/15.6.2020 συμβολαιογραφική πράξη σύστασης του Φορέα αναφέρεται τέτοια απόφαση, ούτε σε κανένα απολύτως σημείο του καταστατικού του νέου Φορέα, ούτε ελήφθη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για την εκλογή των δύο περιφερειακών συμβούλων, ως εκπροσώπων της ΠΙΝ στην ιδρυτική γενική συνέλευση και την συμμετοχή τους στην σύνθεση του πρώτου διοικητικού συμβουλίου του Φορέα, ούτε εξουσιοδοτήθηκαν από αυτό και δεν συμμετείχαν νόμιμα στην ιδρυτική Γ.Σ και στο πρώτο Δ.Σ ούτε εφαρμόστηκε η ρητή επιταγή του άρθρου 6 του ν. 4623/2019 κατά την οποία ο ένας εκ των δύο εκλεγομένων υπό του Περιφερειακού Συμβουλίου εκπροσώπων του στον νέο Φορέα, σε κάθε περίπτωση, εκλέγεται δια ψηφοφορίας μεταξύ των λοιπών παρατάξεων του Π.Σ εκτός της παράταξης της Περιφερειάρχου, ούτε εφαρμόστηκε η ρητή επιταγή του άρθρου 236 παρ. 6 του ν. 4555/2018, κατά την οποία διασφαλίζεται η εκπροσώπηση στο Δ.Σ του νέου Φορέα του εκπροσώπου του Δήμου Λευκάδας της Π.Ε Λευκάδας και ως εκ τούτου το Δ.Σ του νέου Φορέα δεν έχει νόμιμη συγκρότηση και οι αποφάσεις του πρέπει να ακυρωθούν.
3. Διακηρύσσει ότι επιβάλλεται η αποκατάσταση της νομιμότητας στα πλαίσια του Συντάγματος και των θεσμικών νόμων που διέπουν την τοπική αυτοδιοίκηση, ώστε οι Δήμου του Ιονίου και οι νόμιμα συνεστημένοι Φορείς τους (Σύνδεσμοι ή εταιρείες διαχείρισης αποβλήτων) να εξακολουθήσουν να ασκούν την βασική αρμοδιότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων που διαχρονικά τους έχει απονεμηθεί από το Σύνταγμα και την σύμφωνη προς αυτό θεσμική νομοθεσία, αναστελλουμένης της εφαρμογής του άρθρου 93 ν. 4685/2020, προκειμένου να μελετηθεί η τροποποίησή του και εναρμόνιση με τις συνταγματικές και θεσμικές διατάξεις νόμων που διέπουν την αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης.
4. Επισημαίνει ότι ο ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων – Α.Ε δημιουργήθηκε με το άρθρο 93, ενώ τα προγράμματα του Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Κέρκυρας, ευρίσκοντο στη φάση της υλοποίησής τους σε προχωρημένο στάδιο, όπως η αποκατάσταση του ΧΥΤΑ Τεμπλονίου στο στάδιο της κατασκευής με εκτελεσμένο το μεγαλύτερο μέρος του έργου, όπως η εγκατασταση και λειτουργια υπερσυγχρονης μοναδας τριτοβαθμιας επεξεργασίας των στραγγισματων του ΧΥΤΑ ημερήσιας δυναμικότητας 230 κυβικών μέτρων, όπως η για μεταβατική περίοδο τριών ετών μεταφορά των απορριμμάτων εκτός Κερκύρας με την διαδικασία ανάδειξης και εγκατάσταση αναδόχου για το 2020 ολοκληρωμένη και την μεταφορα διεξαγομενη και για τα έτη 2021 και 2022 σε εξέλιξη της διαγωνιστικης διαδικασιας (ήδη έχει από πολλών μηνών ολοκληρωθεί και εγκατασταθεί ο ανάδοχος), όπως το έργο της κατασκευής της ΜΕΑ Κέρκυρας στο στάδιο έναρξης του διαγωνισμού με δημοσιευμένη την προκήρυξη του έργου ήδη από τον Μάϊο 2020 και ολοκληρωμένη την μελετητική διαδικασία, τα σχέδια, τα τεύχη μελετών, τα τεύχη δημοπράτησης, όπως το έργο του ΧΥΤΥ Τεμπλονίου (Β υποέργο στα πλαίσια της ΜΕΑ), με ολοκληρωμένη την μελέτη, όπως ο σταθμός μεταφόρτωσης Τεμπλονίου με ολοκληρωμένη την διαδικασία ανάδειξης και εγκατάσταση του αναδόχου, όπως εις τα πλαίσια του έργου αποκατάσταση του ΧΥΤΑ Τεμπλονίου, μετά από πρόταση του αναδόχου, η διαφοροποίηση του σχεδιασμού και υποβολή φακέλου τροποποιημένης μελέτης από τις 2.4.2020 (σχετ. εγκριτικες αποφασεις της Δ/νσης Περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης και του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων) ο οποιος αναμενει επι 14 μηνες την εγκριση του Υπουργου!!
Η όψιμη παρεμβολή του νεοσύστατου ανοργάνωτου και παντελώς ανέτοιμου ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων – Α.Ε, επεχείρισε να ανακόψει την αποτελεσματική δυναμική που έχει αναπτύξει ο ΣΥΔΙΣΑ Κέρκυρας και επέφερε σύγχυση, στασιμότητα και χρονοτριβή όπου επενέβη, (φραστικά εννοείται) . Ένα χρόνο μετά την προκήρυξη του έργου της ΜΕΑ Κέρκυρας από τον ΣΥΔΙΣΑ οι παρεμβάσεις του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων – Α.Ε μοναδικό αποτέλεσμα είχαν, να μην έχει μέχρι σήμερα αναδειχθεί ανάδοχος του έργου!!!
5. Διαπιστώνει ότι ανεξαρτήτως των προθέσεων του νομοθετήματος (άρθρο 93), η εφαρμογή του εις την πράξη αναδεικνύει τεράστιες αδυναμίες, οι οποίες καθιστούν απολύτως προβληματική την λειτουργία του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων Α.Ε.
α) Περιθωριοποιείται η θέση και ο ρόλος των Δήμων της Περιφέρειας του Ιονίου στα πλαίσια του νέου φορέα. Αποδυναμώνεται ο θεσμικός τους ρόλος στην Περιφερειακή Ενότητα ενώ στο επίπεδο του Φορέα και της Περιφέρειας είναι αδύνατη η επίτευξη συνοχής μεταξύ τους.
β) Η Περιφερειάρχης και οι Αντιπεριφερειάρχες από την αρχή διεκδίκησαν και αυθαίρετα επέβαλαν ρόλο πλειοψηφίας εις την συμμετοχή τους εις το Δ.Σ του Φορέα, που αναμφισβήτητα νοθεύει την συμμετοχή των Δήμων στο 60% του κεφαλαίου του Φορέα και στην πλειοψηφία του Δ.Σ.
Προς την κατεύθυνση αυτή έχει λειτουργήσει ο αυθαίρετος και πραξικοπηματικός ορισμός των δύο Αντιπεριφερειαρχών υπό της Περιφερειάρχου στο Δ.Σ του Φορέα, αντί της ανάδειξης των δύο εκπροσώπων από το Π.Σ, του ενος κατοπιν υποδειξης της Περιφερειαρχη και του ετερου δια ψηφοφορίας μεταξύ των λοιπών παρατάξεων του Π.Σ εκτός της παράταξης της Περιφερειάρχου (άρθρο 6 ν. 4623/2019), καθώς και η παράλειψη ανάδειξης εις το Δ.Σ του εκπροσώπου του Δήμου της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας (άρθρο 236 ν. 4555/2018).
Η (παραβατική) εξέλιξη αυτή (εκτος των αλλων) έχει την αδιανόητη κατάληξη η Περιφερειάρχης, ως ex officio Πρόεδρος του Δ.Σ του Φορέα και οι διορισθέντες υπ’αυτής δύο Αντιπεριφερειάρχες, να αποφασίζουν την διαχείριση των θεσμικών πόρων που ανηκουν εις τους Δήμους της Περιφέρειας και προορίζονται για την διαχείριση των απορριμμάτων, απο τους ιδιους τους Δήμους, με αποφασεις των Δημοτικών Συμβουλίων τους.
γ) Ο νέος Φορέας στερείται και της πλέον στοιχειώδους οργανωτικής δομής και αγνοεί τις ιδιαίτερες συνθήκες και χαρακτηριστικά σε σχέση με την διαχείριση των απορριμμάτων, που ισχύουν σε κάθε νησί του Ιονίου.
δ) Τις αρνητικές συνθήκες που πυροδότησε ο νέος Φορέας με τις παρατυπίες από πλευράς της εκπροσώπησης της Περιφέρειας, της συγκρότησης και σύστασής του και της λειτουργίας των οργάνων του χωρίς την απαιτούμενη προηγούμενη απόφαση του Π.Σ και τις διαδοχικές αντιπαραθέσεις του με όλους σχεδόν τους Δήμους της Περιφέρειας του Ιονίου, επιδεινώνουν η απροθυμία της Περιφερειάρχου και των ορισθέντων Αντιπεριφερειαρχών να αποδεχθούν τις υφιστάμενες προγραμματικές συμφωνίες που έχουν συναφθεί μεταξύ των Δήμων και των Συνδέσμων και εταιρειών τους, παρά την ρήτρα υποκατάστασης του νέου Φορέα εις τις συμφωνίες αυτές, εις την θέση των Συνδέσμων – εταιρειών, ο παραγκωνισμός του έμπειρου τεχνικού προσωπικού που στο πλαίσιο των προγραμματικών συμφωνιών προσέφερε τις υπηρεσίες του στους Συνδέσμους (ΣΥΔΙΣΑ για την Κέρκυρα) και η αυθαίρετη απόφαση των ανωτέρω, προσφυγής εις τις Υπηρεσίες της ΔΙΑΔΥΜΑ Α.Ε, ως τεχνική βοήθεια.