Ικανοποιημένοι έως πολύ ικανοποιημένοι από την διαμονή τους στην πόλη δηλώνουν οι περισσότεροι επισκέπτες του Ηρακλείου το καλοκαίρι του 2022, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιεί ο δήμος Ηρακλείου με στόχο την επικαιροποίηση της τουριστικής του στρατηγικής.
Σε σχέση με το 2021, όταν και έγινε η πρώτη σχετική έρευνα του δήμου για το προφίλ των επισκεπτών, το καλοκαίρι του 2022 έχει χωριστεί σε τρεις περιόδους που ερευνώνται ξεχωριστά: στην «πρώιμη» τουριστική περίοδο (αρχές του καλοκαιριού), στην περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου (high season) και την «ύστερη» περίοδο του φθινοπώρου (Σεπτέμβριος).
Στόχος αυτής της μεθοδολογίας είναι ο εντοπισμός των χαρακτηριστικών της κάθε περιόδου. Έχουν ολοκληρωθεί ήδη οι δύο πρώτες φάσεις του Ιουνίου και του Ιουλίου-Αυγούστου από όπου προκύπτουν σημαντικά συμπεράσματα.
Η έρευνα καταγράφει το προφίλ των επισκεπτών, καθώς και χρήσιμα στοιχεία που αφορούν τη μέση δαπάνη, τις συνήθειες και τη δραστηριότητά τους κατά τη παραμονή στη πόλη. και τα κριτήρια επιλογής του Ηρακλείου αλλά και την αξιολόγησή του ως τουριστικό προορισμό.
Το προφίλ του επισκέπτη
Οι επισκέπτες της πόλης του Ηρακλείου στις αρχές του καλοκαιριού είναι στη πλειοψηφία τους νέοι άνθρωποι ηλικίας έως 44 ετών. Στις λεγόμενες παραγωγικές και «ενδιαφέρουσες καταναλωτικά» ηλικιακές κατηγορίες έως 54 ετών ανήκουν η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών. Εισοδηματικά το μεγαλύτερο μερίδιο τουριστών και ημερήσιων επισκεπτών αποτελεί αυτό που ονομάζουμε μεσαία εισοδηματική τάξη με εισοδήματα από 2-5 χιλιάδες ευρώ το μήνα. Ένας στους 10 κατατάσσεται σε εισοδηματικά κλιμάκια από 5 έως 10 χιλιάδες ευρώ το μήνα ενώ το 2% είναι «υψηλός» εισοδηματικά τουρισμός με εισοδήματα πάνω από 10 χιλιάδες ευρώ το μήνα.
Οι Ευρωπαίοι τουρίστες κυριαρχούν με τους Γάλλους και Γερμανούς να βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις των επισκεπτών ακολουθούν επισκέπτες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και οι Βρετανοί, ενώ σημαντικό είναι και το μερίδιο των Ελλήνων. Η παρουσία αυξημένου ποσοστού Ελλήνων ξεχωρίζει στο τριήμερο του Αγίου Πνεύματος τον Ιούνιο.
Τι είδους επισκέπτες είναι όσοι κυκλοφορούν στη πόλη;
Ένας στους τέσσερις είναι ημερήσιοι επισκέπτες, 4 στους 10 περίπου διαμένουν σε καταλύματα εντός του δήμου Ηρακλείου ενώ 1 στους 3 περίπου διαμένει σε καταλύματα κοντά στο Δήμο Ηρακλείου αλλά εντός του νομού.
Οι μισοί περίπου από όσους διανυκτερεύουν κάνουν διακοπές μία φορά το χρόνο, ένας στους τέσσερις δύο φορές το χρόνο και ένας στους τέσσερις κάνει διακοπές περισσότερο από 2 φορές το χρόνο. Αντίστοιχα οι ημερήσιοι επισκέπτες πραγματοποιούν κάποια βραχυπρόθεσμα trips κατά μέσο όρο 5 φορές το χρόνο.
Οι επισκέπτες ενημερώνονται από το διαδίκτυο, κοντινά πρόσωπα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης όταν πρόκειται να αποφασίσουν για τις διακοπές τους. Τα φυσικά κάλλη της υποψήφιας για διακοπές περιοχής, ο πολιτισμός και οι δυνατότητες διασκέδασης είναι τα τρία χαρακτηριστικά για το οποία αναζητούν πληροφορίες.
Πως επέλεξαν το Ηράκλειο – Πως το αξιολογούν
Η θάλασσα και ο καλός καιρός είναι τα 2 πρώτα κριτήρια επιλογής για τους τουρίστες με διανυκτέρευση, ενώ για τους ημερήσιους επισκέπτες πρώτο κριτήριο είναι τα αξιοθέατα και ακολουθούν η θάλασσα η διάθεση να γνωρίσουν τη πόλη και να γευματίσουν στα εστιατόριά της.
Κολύμπι στις παραλίες φαγητό σε ταβέρνες και εστιατόρια και περίπατος στη πόλη είναι οι βασικές δραστηριότητες των τουριστών με διανυκτέρευση ενώ αντίστοιχα οι ημερήσιοι ως πρώτη δραστηριότητα αναφέρουν την επίσκεψη στα αξιοθέατα και δεύτερη τον περίπατο και το φαγητό στη πόλη. Το φαγητό στα εστιατόρια της πόλης αρέσει και στα δύο κοινά. Έχει ενδιαφέρον ότι μεταξύ των ημερήσιων επισκεπτών το φαγητό άρεσε σε μεγαλύτερο ποσοστό από ότι ο βασικός αντικειμενικός λόγος μια ημερήσια επίσκεψης στο Ηράκλειο που είναι τα αξιοθέατα.
Με ελάχιστες εξαιρέσεις, όλοι δηλώνουν ικανοποιημένοι από την εμπειρία παραμονής στο Ηράκλειο και τον αξιολογούν ως έναν προορισμό που κάλυψε τις προσδοκίες τους. Είναι αξιοσημείωτο πως σχεδόν οι μισοί δηλώνουν ενθουσιασμένοι από τη διαμονή τους στο Ηράκλειο.
Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει μια πόλη προορισμός; Οι επισκέπτες της πόλης σε ποσοστά πάνω ή κοντά στο 50% απάντησαν με σειρά προτεραιότητας :
Αξιοθέατα, Καλά εστιατόρια, Ιστορικά Μνημεία, Μουσεία, Δυνατότητα και διαδρομές περιπάτων, Καλά ξενοδοχεία
Σχεδόν 7 στους 10 θα επισκέπτονταν το Ηράκλειο και εκτός καλοκαιρινής σεζόν και θα το πρότειναν ως έναν προορισμό σαββατοκύριακου ή τριημέρου.
Την τιμητική τους μεταξύ των επισκεπτών έχουν τα τοπικά προϊόντα της πόλης. Η συντριπτική πλειοψηφία (ποσοστά μεταξύ 80-90%) έχουν θετική γνώμη για αυτά ενώ σημαντικό ποσοστό επισκεπτών τα προμηθεύεται από τα τοπικά καταστήματα.
Ο δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός δήλωσε σχετικά: «Αυτού τους είδους οι έρευνες αποτελούν χρήσιμα εργαλεία στην προσπάθειά μας να καταστήσουμε το Ηράκλειο ελκυστικό τουριστικό προορισμό για ολόκληρο τον χρόνο. Η αξιολόγηση των ευρημάτων, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η ικανοποίηση των επισκεπτών από την διαμονή τους στην πόλη μας, δείχνει την σημαντική τουριστική δυναμική που έχει αναπτύξει το Ηράκλειο, την οποία σε συνεργασία με όλους τους φορείς του τουρισμού οφείλουμε να αξιοποιήσουμε ώστε να έχουμε ακόμα καλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον».
Ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Γιώργος Σισαμάκης προσέθεσε από την πλευρά του:
«Αξιολογώντας τα ευρήματα της έρευνας, επιβεβαιώνεται ότι ο στρατηγικός τουριστικός στόχος μας να γίνει το Ηράκλειο city break προορισμός είναι εφικτός. Είναι σημαντικό επίσης ότι η έμφαση που δίνουμε στην ανάδειξη της τοπικής αγροτικής οικονομίας και στον γαστρονομικό τουρισμό φαίνεται να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Προχωράμε με στρατηγικό σχεδιασμό, συνέπεια κα πάντα μέσα από ευρείες συνεργασίες για γίνει το Ηράκλειο αειφόρος προορισμός και ο τόπος που οι επισκέπτες όλο το χρόνο θα γεύονται την Κρήτη και τον κρητικό τρόπο ζωής».