Συγκεκριμένες πρωτοβουλίες έχει δρομολογήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να πρωταγωνιστήσει η Ελλάδα και ειδικά η περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας στη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και την προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων και ειδικότερα τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών.
Τις πρωτοβουλίες αυτές παρουσίασε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές Μιχάλης Παπαδόπουλος στην Έκθεση – Συνέδριο «Η Δυτική Μακεδονία της Δημιουργίας και της Καινοτομίας», που διοργάνωσε η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, με σκοπό την ανάδειξη του καινοτόμου επιχειρηματικού περιβάλλοντος της περιοχής και την αξιοποίηση ερευνητικών, καινοτόμων αποτελεσμάτων έργων και δράσεων από επιχειρήσεις, ερευνητές, εφευρέτες, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
Αναφερόμενος ο υφυπουργός Μεταφορών στο θέμα τόνισε ότι, συμπληρωματικά με την ηλεκτροκίνηση, εστιάζουμε στη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών, καθώς είναι διαθέσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ εκτιμάται πως μπορεί να καλύψει περίπου το 1/3 της κατανάλωσης ενέργειας του τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας.
Ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει την καθοριστική αρμοδιότητα της αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων διάθεσης του καυσίμου, καθώς όπως τόνισε:
«Δεν μπορούμε να μιλάμε για υδρογονοκίνηση, χωρίς πρατήρια διάθεσης και μέριμνα για τη συντήρηση των υδρογονοκίνητων οχημάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σε εξέλιξη η προγραμματική συμφωνία με το «ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος», που έχει την επιστημονική τεχνογνωσία να συμβάλλει στην προετοιμασία του θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα διέπει τις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων υδρογόνου.
Επιπλέον, βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας μια κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Υποδομών Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία θα περιγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου.
Η δευτερογενής νομοθεσία συμπληρώνεται από δύο ακόμη πράξεις.
Μια δεύτερη ΚΥΑ που αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις, καθώς και τις προδιαγραφές ασφαλείας για τη έναρξη λειτουργίας συνεργείων επισκευής και συντήρησης υδρογόνου, καθώς και το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την έναρξη επαγγέλματος του τεχνίτη συντήρησης και επισκευής οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.
Αυτό συνεπάγεται και νέες, υψηλής εξειδίκευσης θέσεις εργασίας, όπως φυσικά και η εμπορική δραστηριότητα της χρήσης του υδρογόνου».
Ο κ. Παπαδόπουλος εξέφρασε την πεποίθηση ότι είναι εφικτό να γίνει στη Δυτική Μακεδονία το πρώτο πρατήριο διάθεσης υδρογόνου και επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα στην περιοχή να αναπτυχθούν εγκαταστάσεις συναρμολόγησης οχημάτων που χρησιμοποιούν υδρογόνο, όπως αστικά λεωφορεία.
Τέλος τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαμορφώνει από σήμερα τις συνθήκες για τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών και η Δυτική Μακεδονία βρίσκεται στο προσκήνιο αυτής της προσπάθειας.