Θα «ξεφρακάρουν» οι ουρές στα Κτηματολόγια;

ΥΠΕΣ: 25 εκατ. ευρώ για κάλυψη αναγκών των ΟΤΑ από την αύξηση του ενεργειακού κόστους
10 Αυγούστου 2023
Σύμβαση τα πρώτα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, μεταξύ αυτών και το «ΤΠΣ Δήμου Ανωγείων»
10 Αυγούστου 2023
Show all

Θα «ξεφρακάρουν» οι ουρές στα Κτηματολόγια;

Θα «ξεφρακάρουν» οι ουρές στα Κτηματολόγια;

Οι τεράστιες ουρές του Ιουλίου έχουν αρχίσει προοδευτικά να περιορίζονται αν και η ταλαιπωρία για πολίτες, δικηγόρους και συμβολαιογράφους δεν έχει ακόμη τελειώσει.

«Ξεφρακάρουν» σταδιακά μεγάλα κτηματολογικά γραφεία της χώρας, όπως της Αθήνας, με τις τεράστιες ουρές του Ιουλίου να έχουν αρχίσει προοδευτικά να περιορίζονται. Κάτι η έναρξη της νέας πλατφόρμας ψηφιακής υποβολής συμβολαίων, κάτι τα αυγουστιάτικα …μπάνια του λαού, οι απίστευτες ουρές βαθμιαία συρρικνώνονται, αν και η ταλαιπωρία για πολίτες, δικηγόρους και συμβολαιογράφους δεν έχει ακόμη τελειώσει.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, με τη λειτουργία της πλατφόρμας ψηφιακής υποβολής συμβολαίων (https://ktimatologio.gov.gr/) σταδιακά περιορίζονται οι ουρές καθώς το 70% των συναλλαγών στα Κτηματολογικά Γραφεία, όπως επισημαίνει ο ίδιος στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», αφορούν στην υποβολή συμβολαίων.

Για το υπόλοιπο 30% που αφορά όσους επιθυμούν να εξυπηρετηθούν δια ζώσης, η ψηφιακή εφαρμογή αριθμού προτεραιότητας θα ξεκινήσει να λειτουργεί στις 28 Αυγούστου σε Αθήνα, Πειραιά και Κορωπί και στη συνέχεια σε άλλες περιοχές με στόχο από Σεπτέμβριο να μπει ένα τέλος στις ουρές. Έτσι, οι πολίτες ή οι επαγγελματίες θα παίρνουν ψηφιακά αριθμό προτεραιότητας και θα παρακολουθούν την εξέλιξη ζωντανά στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν στην ουρά. Επίσης, η εφαρμογή θα εκτιμά και την ώρα αναμονής. Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι, εντός του πρώτου τριμήνου του 2024, να έχουν ψηφιοποιηθεί όλες οι λειτουργίες του Κτηματολογίου.

Όσον αφορά στην υποστελέχωση των γραφείων, όπως τονίζει ο υφυπουργός, θα ξεκινήσει στοχευμένη ενίσχυση του προσωπικού σε κρίσιμες θέσεις (π.χ. ταμείου, ή όσων σαρώνουν έγγραφα κλπ.) και των δικηγόρων που κάνουν νομικό έλεγχο ώστε να μηδενιστούν οι εκκρεμότητες των αιτήσεων.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος κ. Γιώργος Ρούσκας αναφέρει ότι «τελευταία κάνουν προσπάθειες να εξορθολογήσουν τις δομικές αδυναμίες του συστήματος και για πρώτη φορά ελπίζουμε ότι θα δούμε σημαντικές αλλαγές από φθινόπωρο, εάν υλοποιηθούν όσα έχει υποσχεθεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».

Παραμένουν οι καθυστερήσεις
Σύμφωνα με τον ίδιο, με την ηλεκτρονική υποβολή των συμβολαίων η κατάσταση αρχίζει και βελτιώνονται, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «εξακολουθούν να καθυστερούν να απαντήσουν» με σοβαρές συνέπειες για τις αγοροπωλησίες, τις μεταβιβάσεις ακινήτων, τον τραπεζικό δανεισμό κλπ. Όπως επισημαίνει ο επικεφαλής των συμβολαιογράφων, τα κτηματολογικά γραφεία είναι υποστελεχωμένα καθώς όταν έγινε η μετάβαση από τα υποθηκοφυλακεία, τα γραφεία άδειασαν αφού πολλοί υπάλληλοι επέλεξαν να μεταφερθούν σε υπηρεσίες του Υπουργείου Δικαιοσύνης. «Απαιτείται άμεσα πρόσληψη υπαλλήλων. Το Κτηματολογικό Γραφείο Ζωγράφου δεν έχει νομικούς και η αναμονή για τη διεκπεραίωση πράξεων φτάνει και τα 2,5 χρόνια», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ρούσκας.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Δημήτρης Βερβεσός ο οποίος υπογραμμίζει ότι πολύμηνες αναμονές για ένα πιστοποιητικό εξακολουθούν να υφίστανται εκτός από τα γραφεία της Αθήνας και του Κορωπίου, και σε εκείνα της Καλλιθέας όπου για τη διεκπεραίωση μιας πράξης μπορεί να χρειαστεί και ένα οκτάμηνο ή στου Ζωγράφου όπου ενδέχεται να φτάσει και τα δύο έτη. Σημαντικές είναι και οι καθυστερήσεις στα υποθηκοφυλακεία της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου και του Ηρακλείου Κρήτης. Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτός από την πρόσληψη δικηγόρων, μελών του Μητρώου Νομικών Εισηγητών, χρειάζονται κυρίως υπάλληλοι για τη διεκπεραίωση πράξεων στα κτηματολογικά γραφεία όπου υπάρχουν καθυστερήσεις στην έκδοση πιστοποιητικών.

Επίσης, ο νομικός κόσμος έχει ζητήσει τη θέσπιση ενιαίων κανόνων νομικού ελέγχου και απλοποιημένη διαδικασία, ώστε συγκεκριμένα πρόδηλα σφάλματα να επιλύονται οίκοθεν.

Κατάργηση Υποθηκοφυλακείων
Είναι αξιοσημείωτο ότι τα υποθηκοφυλακεία ξεκίνησαν να συστήνονται το 1856 και το 2018 έφτασαν τα 392 σε όλη την Ελλάδα. Από το 2003 ξεκίνησε σταδιακά η λειτουργία των Μεταβατικών Κτηματολογικών Γραφείων για τις περιοχές αρμοδιότητας των Υποθηκοφυλακείων στις οποίες είχε ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση. Με την ψήφιση του νόμου 4512/2018, δημιουργήθηκε η νέα οργανωτική δομή του Κτηματολογίου, η οποία σταδιακά συγχωνεύει ή καταργεί τα υφιστάμενα Υποθηκοφυλακεία. Η νέα δομή του Κτηματολογίου προβλέπει τη λειτουργία 17 Περιφερειακών Κτηματολογικών Γραφείων και 75 Υποκαταστημάτων και αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Έως σήμερα έχουν ανοίξει 13 Κτηματολογικά Γραφεία (με τελευταία εκείνα των Αθηνών, της Κηφισιάς, της Ελευσίνας, του Λαγκαδά και του Αγρινίου) και 52 Υποκαταστήματα . Απομένουν τα Κτηματολογικά Γραφεία της Θεσσαλονίκης, των Ιονίων νήσων στην Κέρκυρα, των Δωδεκανήσων στη Ρόδο και της Κρήτης στο Ηράκλειο καθώς και 23 Υποκαταστήματα.