Λάρισα: Παρουσιάστηκε το ολοκληρωμένο σχέδιο για τη στάθμευση στην πόλη
Ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων και δράσεων για τη διαχείριση του ζητήματος στάθμευσης και παρκινγκ στην πόλη της Λάρισας παρουσίασε ο δήμαρχος Λαρισαίων Απόστολος Καλογιάννης, με αφορμή δυο σημαντικά γεγονότα: Την απόκτηση από το Δήμο Λαρισαίων του οικοπέδου του ΙΚΑ στο κέντρο της πόλης και την προκήρυξη του έργου για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης (παρόδια στάθμευση) στο κέντρο της πόλης.
Ο δήμαρχος, πλαισιωμένος από τον αντιδήμαρχο Βιώσιμης Κινητικότητας και Συστημάτων Έξυπνης Πόλης, Ντίνο Διαμάντο, τόνισε ότι, “το ζήτημα της στάθμευσης είναι από τα κυριότερα ζητήματα που θα απασχολήσουν τη δημοτική αρχή στη νέα θητεία υπογραμμίζοντας ότι με σοβαρότητα και σιγουριά, όπως άλλωστε υλοποιήσαμε μέχρι τώρα ένα μεγάλο έργο στην πόλη, θα δώσουμε λύσεις και θα αμβλύνουμε ένα πρόβλημα, που αντιμετωπίζουν τα αστικά κέντρα της χώρας δεδομένων των συνθηκών ανάπτυξης τους, την συνεχή αύξηση”.
Το σχέδιο για το θέμα της στάθμευσης εκτείνεται στους εξής άξονες:
δημοτικοί υπόγειοι χώροι στάθμευσης
την συμφωνία Δήμου Λαρισαίων και ΕΦΚΑ για την απόκτηση από το Δήμο Λαρισαίων του οικοπέδου του ΙΚΑ στο κέντρο της πόλης (Ηπείρου και Ασκληπιού), μα ανταλλαγή δημοτικής έκτασης στην περιοχή της Νεάπολης. Στο οικόπεδο του ΙΚΑ και σύμφωνα με το σχεδιασμό της δημοτικής αρχής θα κατασκευαστεί υπόγειος τριώροφος χώρος στάθμευσης ενώ στην επιφάνεια του οικοπέδου θα δημιουργηθεί χώρος πρασίνου με παιδική χαρά καθώς και μικρό κτίριο δυο ορόφων κάλυψης 100 τμ και συνολικού εμβαδού 200 τμ. Το υπόγειο παρκινγκ θα είναι δημοτικό και όχι με τη διαδικασία της σύμβασης παραχώρησης.
Σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης
Το έργο έχει προκηρυχθεί, βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία και αναμένεται να λειτουργήσει περίπου στα τέλη του πρώτου τετραμήνου του 2024.
Το σύστημα, το οποίο χρησιμοποιεί δυνατότητες Τεχνητής Νοημοσύνης, θα εφαρμοστεί στην ευρύτερη κεντρική περιοχή της πόλης της Λάρισας , η οποία θα περιλαμβάνει τις κάτωθι κατηγορίες θέσεων στάθμευσης:
θέσεις στάθμευσης επισκεπτών εμπορικού και ιστορικού κέντρου σύντομης διάρκειας (βραχυχρόνια στάθμευση 3 + 3 ώρες) – συνολικά 790 θέσεις σε δεκαέξι (16) οδούς
θέσεις μακράς διάρκειας (μακροχρόνια στάθμευση ελεύθερο ωρών) – 565 θέσεις σε έντεκα (11) οδούς.
Σύνολο θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης : 1355
Οι θέσεις αυτές θα είναι ελεύθερες καθημερινά Δ-Τε-Πα (22:00 – 06:00 ) / Τρ – Πε – Σαβ (16:00 – 06:00) και Κυριακές. Στην ουσία το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης θα ακολουθεί το ωράριο λειτουργίας της εμπορικής αγοράς.
Επίσης στο πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης, θα πραγματοποιηθούν και τα εξής:
Υλοποίηση όλων των Ειδικών θέσεων στάθμευσης που βρίσκονται εντός του οδικού δικτύου οδών της ελεγχόμενης στάθμευσης (Γενικές θέσεις ΑΜΕΑ, Ειδικές θέσεις ΑΜΕΑ, θέσεις φορτοεκφόρτωσης)
Υλοποίηση ελεύθερων θέσεων στάθμευσης σε συγκεκριμένους οδούς / τμήματα οδών (για επισκέπτες και ειδική μέριμνα για τους επαγγελματίες και τους υπαλλήλους του εμπορικού κέντρου).
Στάθμευση μονίμων κατοίκων
Βασική προτεραιότητα της δημοτικής αρχής είναι το θέμα της στάθμευσης των μονίμων κατοίκων στην κεντρική περιοχή. Ολοκληρώνεται η υλοποίηση των θέσεων δωρεάν στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους μονίμων κατοίκων σε επτά ζώνες.
Ήδη λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για την έκδοση “Κάρτας Μονίμου Κατοίκου”, ολοκληρώνεται η κατακόρυφη σήμανση στις οδούς για να ανακοινωθεί, το αμέσως επόμενο διάστημα η περαιτέρω η έναρξη λειτουργίας του συστήματος για τους μόνιμους κατοίκους.
Θα προσφερθούν 5.000 θέσεις δωρεάν στάθμευσης στους μόνιμους κατοίκους, με δυνατότητα αύξησης του αριθμού.
Στάθμευση σε αδειοδοτημένους υπαίθριους Δημοτικούς χώρους στάθμευσης (εκτός οδού).
Ήδη ολοκληρώνονται οι απαιτούμενες εργασίες υποδομής για τον εκσυγχρονισμό λειτουργίας με “έξυπνο” σύστημα πληροφόρησης διαθεσιμότητας ελεύθερων θέσεων στάθμευσης σε πραγματικό χρόνο καθώς και καταχώρησης της στάθμευσης από το χρήστη στους δημοτικούς χώρους :
στην οδό Τ. Τσιόγκα(84 θέσεις)
στο Αλκαζάρ(194 θέσεις)
όπισθεν του ΚΤΕΛ(130 θέσεις)
Συνεχίζονται και ολοκληρώνονται επίσης στους δημοτικούς χώρους
της οδού Παπανδρέου (2 χ 195= 390 θέσεις),
επί των οδών Βόλβης & Κατερίνης Γ2007α/Γ2007β (140 θέσεις).
Οι δυο τελευταίοι χώροι θα αφορούν κυρίως επισκέπτες της πόλης απο άλλες περιοχές του νομού, της Θεσσαλίας και αλλού. Θα υπάρξει διαδικασία για τη μεταφορά τους με express δρομολόγια, ανα τακτά χρονικά διαστήματα, προς και από το κέντρο της πόλης.
Στην α’ φάση θα λειτουργήσουν 938 θέσεις στάθμευσης δημοτικών χώρων
Επίσης, στις στοχεύσεις της νέας θητείας είναι η ωρίμανση και η δρομολόγηση διαγωνισμών (εκπόνηση μελετών, χρηματοδότηση, προκηρύξεις έργων) για πρόσθετους δημοτικούς χώρους στάθμευσης (για κτίρια υπόγειων χώρων στάθμευσης & διαμόρφωση της επιφάνειας με άλλες χρήσεις σύμφωνα με το εγκεκριμένο σχέδιο πόλης)
Οικόπεδο στο ΟΤ 811Α (πρώην οικόπεδο ΙΚΑ) θα ενταχθεί για χρηματοδότηση για κατασκευή 3όροφου υπόγειου Δημοτικού χώρου στάθμευσης (250 θέσεων)& διαμόρφωση Κοινόχρηστου Χώρου πρασίνου και παιδικής χαράς στην επιφάνεια του οικοπέδου και ενός 2/ορόφου κτιρίου κάλυψης 100 μ2 και συνολικής δόμησης 200,0 μ2 με χρήση InfoPoint_StartUp για νέους.
Οικόπεδο στο ΟΤ 941 ΚΧ (πίσω από το ΚΤΕΛ) θα ενταχθεί για χρηματοδότηση για κατασκευή 3όροφου υπόγειου Δημοτικού χώρου στάθμευσης (445 θέσεων)& διαμόρφωση Κοινόχρηστου Χώρου & Αθλητικών Υποδομών
Σύνολο θέσεων νέων υπόγειων δημοτικών χώρων στάθμευσης 695 Θέσεις
Σημειώνεται επίσης, ότι μέσα στην επόμενη θητεία λήγουν οι συμβάσεις παραχώρησης για τους Δημοτικούς Υπόγειους Χώροι Στάθμευσης που τελούν υπό παραχώρηση:
Πλατεία Αγαμ. Μπλάνα : 345 θέσεις
ΟΥΗΛ : 280 θέσεις
Σύνολο 625 θέσεις
Όλες οι δυνατότητες στάθμευσης μέσω εφαρμογής στο κινητό
Η ολοκλήρωση του συστήματος θα δίνει τη δυνατότητα στο κάτοικο και τον επισκέπτη, με τη χρήση εφαρμογής στο κινητό να βλέπει τη διαθεσιμότητα θέσεων, όχι μόνο στην παρόδια στάθμευση αλλά και στους υπαίθριους και υπόγειους χώρους, προκειμένου να επιλέγει τι τον βολεύει περισσότερο. Ειδικά για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης θα υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής μέσω της εφαρμογής αλλά και της πίστωσης χρημάτων στην περίπτωση που ο οδηγός – χρήστης του συστήματος φύγει από τη θέση, πριν ολοκληρωθεί ο χρόνος για τον οποίο έχει πληρώσει.
Επιτυχία η θετική κατάληξη των συζητήσεων για το οικόπεδο του ΙΚΑ
Ειδική αναφορά έγινε στη συνέντευξη τύπου για την επιτυχή υλοποίηση ενός πάγιου αιτήματος της πόλης για την απόκτηση από το Δήμο του οικοπέδου φιλέτου του ΙΚΑ στο κέντρο της Λάρισας.
Ο Απόστολος Καλογιάννης υπογράμμισε πρόκειται για μια μεγάλη διεκδίκηση της πόλης, που ξεκινάει από το 2008, όταν γκρεμίστηκε το παλιό κτίριο του ΙΚΑ, το οποίο νωρίτερα είχε κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες ως ακατάλληλο. Το οικόπεδο – φιλέτο παρέμεινε αναξιοποίητο για 15 χρόνια περίπου με όλες τις δημοτικές αρχές να προσπαθούν να προσεγγίσουν το ζήτημα στην κατεύθυνση της αξιοποίησης.
Όπως τόνισε ο Απόστολος Καλογιάννης σχετικές συζητήσεις είχαν γίνει και την περίοδο 2018 -19 χωρίς ωστόσο να ολοκληρωθούν, ενώ η δημοτική αρχή επανήλθε και πλέον έχουν οριστική συμφωνία με τον ΕΦΚΑ για ανταλλαγή εκτάσεων που θα απασχολήσει τα αρμόδια όργανα του Δήμου (Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, Δημοτικό Συμβούλιο)
Προκειμένου ο Δήμος να αποκτήσει το οικόπεδο προτείνει τη διαδικασία της ανταλλαγής με δημοτικό οικόπεδο στην περιοχή της Νεάπολης. Η συμφωνία είναι στη βάση του αμοιβαίου οφέλους και για τις δυο πλευρές.
Για το θέμα του ΙΚΑ, ο δήμαρχος ευχαρίστησε τη διοίκηση και τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, την αρμόδια Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου και τον αντιδήμαρχο Ντ. Διαμάντο, ο οποίος είχε αναλάβει, από τη δημοτική αρχή, τη ευθύνη για τη διαχείριση και την ολοκλήρωση του ζητήματος.
Ο Ντίνος Διαμάντος, στην τοποθέτησή του για το θέμα του ΙΚΑ τόνισε :
“Ένας ακόμη στρατηγικός στόχος πολλαπλής ωφελιμότητας για την πόλη επιτυγχάνεται από τη Δημοτική Αρχή Απ. Καλογιάννη. Αυτός της απόκτησης από το Δήμο του κεντρικού οικοπέδου του πρ. ΙΚΑ μετά από συμφωνία με τον e – ΕΦΚΑ για απαλλοτρίωση του οικοπέδου ιδιοκτησίας του επί των οδών Ασκληπιού 43 και Ηπείρου στο Ο.Τ. 811Α (ΚΑΕΚ 310810714011) με τη διαδικασία της ανταλλαγής με Δημοτικό οικόπεδο ιδιοκτησίας του Δήμου Λαρισαίων περικλειόμενο από τις οδούς Χρ. Γιάγκου – Κων. Ταμπασούλη – 4ου Συντάγματος Πεζικού – Μουσών στο Ο.Τ. 626Γ (ΚΑΕΚ 310810468001) και της χρήσης του εκδιδόμενου Τίτλου Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης (ΤΜΣΔ) του βαρυνόμενου ακινήτου σε ποσοστό 25% από τον e – ΕΦΚΑ και 75% από το Δήμο Λαρισαίων (περιουσιακού του στοιχείου του οποίου η Αγοραία (εμπορική) αξία είναι : 2.569.588,00 ευρώ).
Ένας χώρος που απετέλεσε διαχρονική διεκδίκηση και των προηγούμενων Δημοτικών αρχών από το 1998 μετά από συστηματική προσπάθεια μας και σε συνεργασία με το Διοικητή του e – ΕΦΚΑ κο Παν. Δουφεξή τον οποίο και ευχαριστώ θερμά επετεύχθη.
Με την ομόφωνη απόφαση 161/06-03-2023 του e – ΕΦΚΑ και το από 25/07/2023 έγγραφο του είναι πλέον δεδομένη η απόδοση του οικοπέδου αυτού στο Δήμο Λαρισαίων.
Ένας χώρος 2.100 μ2 που με τροποποίηση του Σχεδίου Πόλης που δρομολογεί ήδη η αρμόδια υπηρεσία Πολεοδομικού Σχεδιασμού αποκτά νέες χρήσεις αποδίδοντας στην πυκνοδομημένη κεντρική αυτή περιοχή τα 2.000 μ2 ως Κοινόχρηστο Χώρο πρασίνου και παιδικής χαράς και ενός 2/ορόφου κτιρίου κάλυψης 100,0 μ2 και συνολικής δόμησης 200,0 μ2 με χρήση InfoPoint_StartUp για νέους στην επιφάνεια του οικοπέδου .
Επίσης, όπως ειπώθηκε προβλέπεται και η χρήση 3/ορόφου υπόγειου χώρου στάθμευσης, ενός Δημοτικού χώρου που μέσα στην επόμενη θητεία προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί.
Αισθάνομαι ιδιαίτερα χαρούμενος για την εξέλιξη αυτή διότι και στο παρελθόν από άλλη θεσμική θέση αυτήν του Προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΔΘ διατύπωνα τη θέση αυτή της απόκτησης του ακινήτου αυτού και ήρθε η ώρα να το υλοποιήσουμε σήμερα. Με την εμπιστοσύνη του Δημάρχου Απ. Καλογιάννη και την αγαστή συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο και τη Διοίκηση Παν. Δουφεξή και τις Υπηρεσίες του e -ΕΦΚΑ”.