Με σημαντικές απουσίες, αυτοδιοικητικών της Αττικής πραγματοποιήθηκε η συνάντηση εργασίας της ΠΕΔΑ (των δημων της Αττικής δηλαδή) ,  με τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Μανώλη Γραφάκο.  Παράλληλα έγινε ενημέρωση για τα 6 εργοστάσια Ενεργειακής Αξιοποίησης (καύσης) που σχεδιάζει η κυβέρνηση σε όλη την χώρα.

Ο κ. Γραφάκος παρουσίασε στους δημάρχους όλης της χώρας, κάποιες … διαφάνειες από το υπό διαμόρφωση Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων. Αυτά που παρουσίασε όμως, ήταν σε πολύ αρχικό στάδιο, χωρίς κάποια ολοκληρωμένη πρόταση που να εγγυάται τα ποσοστά Ανακύκλωσης, Επανάκτησης, Επαναχρησιμοποίησης, που οφείλουμε ως χώρα να έχουμε. Ο κ. Γραφάκος, επανέλαβε ότι η ταφή πρέπει να είναι μόνο στο 10%, και η ανακύκλωση πρέπει να αγγίξει το 70%. Οι στόχοι είναι δεδομένοι, αλλά στην ενδιάμεση διαδικασία , δεν υπάρχει ολοκληρωμένη μοντελοποιημένη πρόταση

 

 

 

Δεν απάντησε, όμως, ο κ. Γραφάκος, που θα γίνουν τα εργοστάσια καύσης σε όλη την Ελλάδα και ειδικότερα για την Αττική. Δεν απάντησε , αν τα εργοστάσια που γίνονται τώρα έχουν τις προδιαγραφές να μετεξελιχθούν σε Μονάδες Ανάκτησης Ανακύκλωσης, (σ.σ. που μας επιβάλει η Ε.Ε) και πόσο θα κοστίσει αυτό. Δεν απάντησε, επίσης, αν υπάρχει οικονομοτεχνική μελέτη για το πόσο θα κοστίζει στον κάθε δήμο ο τόνος απορριμμάτων, με δεδομένο ότι οι μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης θα χρεώνουν επιπλέον από 90 έως 120 ευρώ ανά τόνο. Δεν απάντησε, αν θα μπορούν οι Δήμοι να κάνουν δικό τους ολιστικό σχέδιο και να παρακάμψουν την ΕΕΑΑ. Δεν απάντησε , αν οι Δήμοι θα μπορούν να εκμεταλλευτούν το παραγόμενο ανακυκλώσιμο προϊόν και να απευθυνθούν μόνοι τους στη δευτερογενή αγορά. Δεν απάντησε πως θα χρηματοδοτηθεί το κόστος διαχείρισης , αφού οι Δήμοι είναι υποστελεχωμένοι και δεν μπορούν ουσιαστικά να προσλάβουν κόσμο. Δεν απάντησε ποιος θα χρηματοδοτήσει και πως θα γίνει η Ενημέρωση και Ευαισθητοποίηση του κόσμου, που είναι στην κορυφή της πυραμίδας των πολιτικών της Ε.Ε. για την Ανακύκλωση. Δεν απάντησε, για το πόσο σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα Τοπικά Σχέδια, που αυτή η κυβέρνηση έχει επιβάλλει στους δήμους να κάνουν και να επικαιροποιούν κάθε δύο χρόνια. Δεν απάντησε, αν το Τέλος Ταφής είναι ευρωπαϊκό προαπαιτούμενο , που αυτή η κυβέρνηση έχει υπογράψει για να μην χάσουμε τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, άρα ακόμα και αν κερδίσουν οι δήμοι την δίκη στο ΣτΕ , θα επανέλθει με άλλο τρόπο…

 

 

ΣΚΛΗΡΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΕΛΛΟ

Ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και Α’ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, άσκησε σκληρή κριτική στον κ. Γραφάκο για τις καθυστερήσεις και τα λάθη που έχει κάνει μέχρι σήμερα η κυβέρνηση. Επίσης, ανέφερε και 3 πολιτικά ζητήματα :

  1. Έλεγε η κυβέρνηση ότι όταν οι Δήμοι ανεβάσουν τα ποσοστά Ανακύκλωσης το Τέλος Ταφής, θα τελειώσει. Τώρα το Τέλος Ταφής, θα γίνει Τέλος Καύσης και δεν θα σταματήσει ποτέ. Άρα το Τέλος Ταφής ήρθε για να μείνει…
  2.  Η κυβέρνηση, φέρνει τους στόχους του 2035, στο 2030 και θα κάνει το ίδιο λάθος όπως με την απολιγνιτοποίηση, με αποτέλεσμα να πληγούν ενεργειακά και οικονομικά οι Δήμοι και τα νοικοκυριά.
  3. Η κυβέρνηση ξεκίνησε την συζήτηση για την 378 σελίδων ΣΜΠΕ για τα εργοστάσια καύσης, Αύγουστο μήνα.

 

Αξίζει να αναφέρουμε, ότι για να παρθούν χρήματα από την Ε.Ε. είναι προαπαιτούμενο να έχουν ψηφιστεί όλα τα επικαιροποιημένα Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ), κάτι που λογικά θα έχει γίνει μέχρι τέλος του έτους.